Schapen op de dijk

ca. 1870 Anton Mauve Kunstmuseum Den Haag

Anton Mauve (1838 - 1888)
ca. 1870
olieverf op doek
59 x 100 cm
Kunstmuseum Den Haag
19de-eeuwse schilderkunst
1963
erven E.H. Crone, Amsterdam,1963; Kunstmuseum Den Haag, objectnr. 0333786

Van ons allemaal sinds 1963

Anton Mauve leerde in het kunstenaarsdorp Oosterbeek zijn klassieke schilderstijl inruilen voor het werken in de buitenlucht in een realistische stijl. Hij werd een van de schilders van de Haagse School, een naam die een groep schilders uit Den Haag kreeg van kunstcriticus Jacob van Santen Kolff. De stijl van deze schilders duidde volgens de recensent op een ‘ultraradicale beweging’ in de schilderkunst, waarbij hem ook opviel dat deze schilders de voorkeur gaven aan ‘een toon’ boven kleur. In dat grijze en in de losse penseelvoering herkende hij een realisme van de ‘ware, allergezondste soort’.

Anton Mauve is een van de grootste namen uit de Haagse School en de daaruit voortgekomen Larense School. Als schilder van die laatste beweging bereikte hij internationale faam met zijn schapenschilderijen. Hij was leraar van Vincent van Gogh en had talloze navolgers in de laatste jaren van de negentiende eeuw. Schapen op de dijk is onderdeel van de collectie Crone, met daarin verschillende Haagse School schilderijen. Met de aankoop van deze collectie onderstreept het museum de band met de schilders van de Haagse School.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt