Schepen in een storm

ca. 1618-22 Jan Porcellis Frans Hals Museum

Jan Porcellis (1584 - 1632)
ca. 1618-22
Olieverf op paneel
47 x 71 cm
Frans Hals Museum
17de-eeuwse schilderkunst
Kunsthandel Bijl-Van Urk BV, Alkmaar, 2017; Frans Hals Museum, Haarlem, inv.nr. OS 2017-12

Beschrijving

Schepen in een storm is een uitzonderlijk, vroeg en goed bewaard zeegezicht van Jan Porcellis (ca. 1584-1632). Zijn vernieuwende stijl is al goed waar te nemen. Zo ligt de nadruk niet zozeer op de schepen, maar op de atmosfeer op het water. Jan Porcellis geldt als een van de pioniers op het gebied van de marineschilderkunst. Zijn werk was van doorslaggevend belang voor de ontwikkeling van dit genre in de 17de eeuw. In tegenstelling tot zijn voorgangers die kozen voor kleurrijke zeegezichten vol anekdotische details, introduceerde Porcellis samenhang in zijn schilderijen en maakte hij met zijn wolkenpartijen en dramatische lichteffecten weercondities zichtbaar. In subtiele bruin- en grijstinten wist hij de natuurkrachten weer te geven.

Het schilderij sluit naadloos aan bij het collectieverhaal van het Frans Hals Museum, dat in het teken staat van artistieke vernieuwing. Deze aanwinst versterkt het verhaal over Haarlem als centrum van artistieke vernieuwingen aan het begin van de Gouden Eeuw.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Daan Cevat Fonds en haar Coleminks Fonds), de Stichting Mr. Cornelis Roozen Fonds en het Mondriaan Fonds

Valt je iets op? Of heb je extra informatie over dit object? Laat het ons weten!

Bulletin

Porcellis