Etsplaat met vijf portretten van Saskia en één van een oude vrouw

1636 Rembrandt Museum Rembrandthuis

Rembrandt (1606/07 - 1669)
koper
15,4 x 12,8 cm
Museum Rembrandthuis
Prenten en Tekeningen
kunsthandel Arcold Inc., Londen, 1993; Museum Het Rembrandthuis, Amsterdam, inv.nr. B365

Van ons allemaal sinds 1993

Rembrandt heeft in totaal zo’n 300 etsen gemaakt. Van de koperplaten die hij hiervoor gebruikte, zijn er maar enkele in Nederlandse musea bewaard. Een ervan is deze studie uit 1636 van zes hoofden met verschillende blikrichtingen en hoofddeksels. In vijf ervan zijn de trekken van Saskia Uylenburgh te herkennen, met wie Rembrandt twee jaar eerder was getrouwd. De spontane lijnvoering en het intieme karakter van deze studies wekken de indruk dat de kunstenaar de voorstelling rechtstreeks in de etsgrond heeft getekend, dus zonder voorstudies te maken. Omdat de afdrukken van een koperplaat altijd spiegelbeeldig zijn, zijn de signatuur en de datum in spiegelbeeld aangebracht.

Deze etsplaat is afkomstig uit de nalatenschap van Clement de Jonghe, een Amsterdamse uitgever en prenthandelaar die maar liefst 74 etsplaten van Rembrandt naliet. De etsplaten wisselden meermaals van eigenaar en kwamen ten slotte terecht bij een Parijse handelaar. Na een mislukte poging van het Rijksmuseum om de platen aan te kopen, kwamen ze in 1938 in bezit van een Amerikaanse verzamelaar. Toen diens erven in 1993 de etsplaten weer op de markt brachten, kon deze en een andere etsplaat worden verworven voor Museum Rembrandthuis. Tegelijkertijd steunde de Vereniging Rembrandt de aankoop van een derde etsplaat voor het Amsterdam Museum. De platen geven inzicht in de werkwijze van Rembrandt en zijn bovendien een waardevolle toevoeging op de afdrukken.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt