Hangrolschildering; Ceylonese olifant met zijn begeleiders

ca. 1813 Watanabe Kakushu

Rv 5964 1
Kunstenaar
Watanabe Kakushu (1778 - 1830)
Datering
ca. 1813
Techniek
Inkt en pigment op zijde
Afmetingen
117 x 79,5 cm
Museum
Museum Volkenkunde
Verzamelgebied
Prenten en Tekeningen
Periode
1800-1880
Gesteund in
1999
Herkomst
Kunsthandel Sebastian Izzard, New York; Museum Volkenkunde, Leiden, 1999, inv. nr. 5964-1

Vanuit het tijdens de Napoleontische tijd door de Engelsen bezette Batavia stuurt Thomas Stamford Raffles (1781-1826) in 1813 twee schepen naar Nagasaki met de bedoeling ook de Hollandse handelspost Deshima over te nemen. Een brief van die strekking wordt door het met de Engelsen collaborerende voormalige Opperhoofd Willem Wardenaar aan zijn opvolger Hendrik Doeff Jr. (1777-1835) overhandigd. Het andere schip brengt de hier geportretteerde jonge Indische olifant aan land. Het dier, vijf jaar oud, werd uit Ceylon meegebracht. Om geen argwaan bij de Japanners te wekken en toegang tot de Baai van Nagasaki te verkrijgen, voerden deze Engelse schepen de Hollandse vlag. De vervolgens door Doeff voor onderhandelingen met Raffles naar Batavia afgevaardigde eerste handelsklerk Jan Cock Blomhoff (1779-1853) zou vervolgens, op zijn weigering Deshima aan de Engelsen over te dragen, door deze als krijgsgevangene naar Engeland gestuurd worden. Alles liep toch nog goed af: nooit werd de Hollandse vlag op Deshima gestreken en Blomhoff zou van 1817 tot 1823 als Opperhoofd op Deshima een grote bijdrage leveren aan de verdere verbetering van de Nederlands-Japanse betrekkingen.

Waarom gesteund

Het Rijksmuseum voor Volkenkunde in Leiden bezit de grootste verzameling Japanse schilderingen in Nederland, grotendeels in Japan zelf verzameld in de eerste helft van de negentiende eeuw. Op enkele gebieden is de verzameling van internationaal belang, vooral voor werken uit de negentiende eeuw. Schilderingen en andere voorwerpen die de exclusieve Nederlands-Japanse contacten illustreren zijn een bijzonder verzamelgebied. De schildering van Watanabe Kakushu is hiervan een bijzondere illustratie. In de periode van vier eeuwen Japans-Nederlandse betrekkingen is het hier afgebeelde tafereel een bealngrijk moment in de geschiedenis. Daarbij zijn drie elementen terug te vinden in de schilderstijl van Kakushu: een traditioneel Japanse stijl, een Indiase-miniaturen-stijl en het naturalisme.

Met dank aan

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt en het Mondriaan Fonds

Vragen

Ziet u een fout? Of hebt u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!