Serie van zeven Iraanse laktableaus met voorstellingen over de opiumproductie

ca. 1800-1900 maker onbekend (Iran) Wereldmuseum Rotterdam

maker onbekend (Iran)
ca. 1800-1900
Lak op papier-maché
42 x 61 x 0,6 cm
Wereldmuseum Rotterdam
Toegepaste kunst en Design
Collectie Dr S. Motamed, Frankfurt am Main, 1983; Wereldmuseum Rotterdam, inv. nr. 68277-68283

Toen het voormalig Volkenkundig Museum, nu Wereldmuseum, in 1983 naar aanleiding van zijn tentoonstelling Islam, een levenswijze had ontdekt en had bemerkt hoeveel belangstelling er voor dat onderwerp bestond, besloot het daar ook in de vaste opstelling meer aandacht aan te schenken. Het vroeg en kreeg vervolgens steun van de Vereniging Rembrandt om onder andere deze laktableaus voor zijn nieuwe presentatie te verwerven. Ironisch genoeg laat deze in opdracht van een Hollandse koopman – lees: drugshandelaar – gemaakte serie zien hoe opium wordt bereid, wat in het Iran van toen (en nu) begrijpelijkerwijs verboden was.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt