Set van vier tafelstellen

Toegepaste kunst en Design, Zilver
1880-1950
Collectie Annelies Krekel, 2017; Gemeentemuseum Den Haag

Uitgevoerd door Hukin & Heath, Birmingham. De set van vier tafelstellen behoorde tot de collectie Krekel. Lees hier meer over deze collectie

De zilvercollectie van het Gemeentemuseum Den Haag bestaat voornamelijk uit voorwerpen uit de 17de en 18de eeuw. Omdat de 20ste eeuw minder vertegenwoordigd is in de zilvercollectie, zijn de voorwerpen uit de verzameling van Annelies Krekel, waaronder een set van vier tafelstellen van de Britse Christopher Dresser (1834-1904), een zeer welkome aanvulling.

Het Gemeentemuseum heeft een goede verzameling glas en keramiek uit de Franse art deco periode, waarvan het grootste deel gekocht is op de Wereldtentoonstelling van 1925 in Parijs. Het museum heeft de wens om de eigen verzameling van Nederlandse toegepaste kunst uit de periode 1880-1940 in een bredere internationale context te plaatsen. De vernieuwingen op het gebied van vormgeving speelden zich rond 1900 vooral af in Oostenrijk, Groot-Brittannië en Frankrijk. Door stukken van belangrijke ontwerpers uit deze landen te presenteren, kan duidelijk hun invloed op de vormgeving in Nederland worden getoond.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Fonds 1931)

Ziet u een fout? Of heeft u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!

Leeuw Van Rembrandt Detail
Rembrandtjaar 2019

39 Rembrandts in Nederland, met dank aan onze leden.