Slaapkamerameublement

1929 Piet Kramer Museum Het Schip

Piet Kramer (1881 - 1961)
Museum Het Schip
Toegepaste kunst en Design
1880-1950
2012; Museum Het Schip, Amsterdam

Beschrijving

Een belangrijke aanwinst uit 2012 is een ameublement van de architect Piet Kramer. Het betreft een compleet slaapkamerameublement dat deze architect in 1929 in opdracht van de textielfabrikant de heer en mevrouw W.H. Jannink heeft ontworpen. Het is uitgevoerd door de Firma A.M. Randoe in Haarlem. Vooral de compleetheid van het ensemble en de aanwezige briefwisselingen tussen Piet Kramer, de opdrachtgever en de uitvoerende partijen maken de collectie uniek. Het vertegenwoordigt de stijl van de Amsterdamse School op een heel bijzondere wijze. Daarbij komt nog dat het ameublement in vormentaal aansluit op de gebouwen en bruggen die Piet Kramer in groten getale heeft ontworpen.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar BankGiro Loterij Aankoopfonds [thans VriendenLoterij Aankoopfonds])

Kramer
Ode aan de Amsterdamse School