Stilleven met citroen en paprika

ca. 1901 Odilon Redon Kunstmuseum Den Haag

Odilon Redon (1840 - 1916)
ca. 1901
Olieverf en krijt op doek
Kunstmuseum Den Haag
Moderne kunst (ca. 1880-1950)
1880-1950
collectie S. Crommelin, Diepeveen, 1977; Kunstmuseum Den Haag, inv.nr. 0334829

Van ons allemaal sinds 1977

De sterren van dit delicate stilleven zijn een citroen en een groene paprika, waarvan de huid heel knap is getroffen. Zulke sobere composities zijn zeldzaam binnen het oeuvre van Odilon Redon, die vooral bekend is van zijn uitbundige bloemstillevens en fantasierijke droomkunst. Toch is ook het karakter van dit stilleven minder gewoontjes dan het aanvankelijk lijkt. De paprika en citroen bevinden zich namelijk op een hellend tafelblad. Het is een wonder dat ze blijven liggen.

De Nederlandse verzekeringsmakelaar Andries Bonger bracht rond 1900 een belangrijke groep werken van Odilon Redon bijeen. Bongers erfgenamen hielden de collectie tot de jaren 1970 grotendeels intact, maar daarna dreigde voortdurend verkoop. In 1977 kon het Kunstmuseum Den Haag met hulp van de Vereniging Rembrandt dit aantrekkelijke stilleven voor Nederland behouden.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt