Stilleven met kazen, amandelen en krakelingen

ca. 1615 Clara Peeters Mauritshuis

Clara Peeters (1580 - 1621)
olieverf op paneel
Mauritshuis
17de-eeuwse schilderkunst
particuliere collectie, VS, 2012; Mauritshuis, Den Haag, inv.nr. 1203

Van ons allemaal sinds 2012

Clara Peeters was een begaafde schilder aan het begin van de 17de eeuw en een van de weinige vrouwelijke kunstenaars uit haar tijd. Dit is misschien wel haar meesterwerk. Het eenvoudige arrangement en ingehouden palet hebben niets van hun aantrekkelijkheid verloren, terwijl de ongelofelijk knap geobserveerde details ook nu nog het plezier kunnen verschaffen dat Peeters' tijdgenoten al moet hebben gefascineerd: van de manier waarop zij de structuur van de onderscheiden kazen en de boterkrullen heeft nagebootst tot en met het raffinement waarmee zij het licht heeft laten reflecteren op het lemmet van het mes.

Peeters’ werk is heel zeldzaam en het is met deze aankoop in één keer op zijn mooist in het Nederlands openbaar kunstbezit vertegenwoordigd. In het Mauritshuis laat Stilleven met kazen, amandelen en krakelingen bovendien iets zien van de manier waarop de schilderkunst van de Gouden Eeuw schatplichtig was aan dit soort pionierswerk uit Antwerpen. Leuk is bovendien, dat Peeters’ stilleven in Den Haag in het gezelschap komt van topstukken van Judith Leyster, Maria van Oosterwyck en Rachel Ruysch, waardoor de beste vrouwelijke kunstenaars uit de Gouden Eeuw er alle vier op hun allermooist te zien zijn.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar A.M. Roeters van Lennep Fonds, het fonds van haar Utrechtse Rembrandt Cirkel [thans: Fonds Utrecht & Gooi Cirkel] en haar Caius Fonds), de Stichting Vrienden van het Mauritshuis, de BankGiro Loterij en de heer H.B. van der Ven

STilleven met kazen, amandelen en krakelingen
Stilleven met kazen, amandelen en krakelingen

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, najaar 2012, pp. 28-32