Strandgezicht met visverkopers te Katwijk

1641 Jan van Goyen Katwijks Museum

Jan van Goyen (1596 - 1656)
olieverf op paneel
41 x 55 cm
Katwijks Museum
17de-eeuwse schilderkunst
kunsthandel Douwes Fine Art, Amsterdam, 2020; Katwijks Museum, inv.nr. 5935

Van ons allemaal sinds 2020

Van Goyen schilderde het strand bij het vissersdorp Katwijk, dat links achter de duinen te zien is. Het strand is druk bevolkt met vissers en visverkopers. Voor de schilder, die lange tijd in Leiden woonde en later naar Den Haag verhuisde, moet Katwijk vertrouwd gebied zijn geweest: hij maakte minstens drie schilderijen waarop het dorp te zien is. Dit strandgezicht is uitgevoerd in het overwegend bruine en grijze kleurenpalet dat vanaf de jaren 1630 kenmerkend is voor Van Goyens kunst - net als de schetsmatige toetsen waarmee hij het landschap neerzette.

Het verzamelbeleid van het Katwijks Museum is gericht op kunst die in Katwijk werd gemaakt of waarop het dorp staat afgebeeld. Als een van de vroegst bekende schilderijen van Katwijk, heeft dit strandgezicht van Jan van Goyen een bijzondere plek binnen de collectie; het museum bezat namelijk nog geen ander schilderij uit de eerste helft van de 17de eeuw. Dankzij deze aanwinst kan het Katwijks Museum voortaan laten zien dat de liefde van kunstenaars voor Katwijk, die eind 19de eeuw tot grote bloei kwam, al teruggaat tot in ieder geval 1641.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Alida Fonds en haar BankGiro Loterij Aankoopfonds [thans VriendenLoterij Aankoopfonds]), het Spaarbankfonds Katwijk, de Stichting Sponsorgelden Katwijks Museum en de gemeente Katwijk

Detail Van Goyen Strandgezicht met visverkopers te Katwijk
Van Goyen in Katwijk