Studie van het hoofd van een jongen die opkijkt

ca.1690-95 Godefridus Schalcken Dordrechts Museum

Godefridus Schalcken (1643 - 1706)
ca.1690-95
Olieverf op doek
44,4 x 33,8 cm
Dordrechts Museum
17de-eeuwse schilderkunst
Particuliere collectie, Schotland, 2018; Dordrechts Museum, inv.nr. DM/018/1295

Beschrijving

Studie van het hoofd van een jongen die opkijkt is een ongewoon schilderij voor Godefridus Schalcken (1643-1706), die vooral bekend is om zijn scènes met kaarslicht. Het is een zogenaamde tronie, waarbij het niet zozeer om de identificatie van de persoon gaat, maar om de uitbeelding van emoties en karakter. De en profil weergegeven jongen lijkt bijna in extase te zijn. Zijn pose en rode mantel doen denken aan voorstellingen van Johannes de Evangelist, maar Schalcken heeft geen religieuze verwijzingen opgenomen. Het schilderij komt uit oud Schots familiebezit en was tot voor kort onbekend.

De nieuwe Schalcken kan in dezelfde categorie vallen van meesterwerken die door zowel kenners als een breed publiek worden gewaardeerd.

Sander Paarlberg, conservator oude kunst Dordrechts Museum

Godefridus Schalcken groeide op in Dordrecht, werd daar opgeleid en is tijdens zijn loopbaan nauw verbonden gebleven met de stad. Zijn genrestukken en portretten bij kaarslicht zijn vrij goed vertegenwoordigd in het Nederlands openbaar kunstbezit, zowel in Dordrecht (deels via langdurige bruiklenen) als elders. Met Studie van het hoofd van een jongen die opkijkt kan het Dordrechts Museum laten zien dat Schalcken een veelzijdiger kunstenaar was dan vaak wordt aangenomen. Bovendien is het schilderij een fraai voorbeeld van een enigszins onderbelicht genre in de kunstgeschiedenis, dat traditioneel vooral met Rembrandt en diens directe navolgers wordt geassocieerd.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Daan Cevat Fonds en haar Willem en Mary Reus-de Lange Fonds) en de Bedrijfsvrienden Dordrechts Museum

Schalcken Bijgesneden
Klein schilderij met grote uitstraling

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, najaar 2018, pp. 36-39