Willem Hoogland sr
H 12,5 cm
Stedelijk Museum Alkmaar
Zilver
Kunsthandel Salomon Stodel, Amsterdam, 2019; Stedelijk Museum Alkmaar, inv.nr. 030836

Beschrijving

Deze tabakspot van de Alkmaarse zilversmid Willem Hoogland (1709-1797) is gemodelleerd naar Amsterdams model in een sobere Louis XIV-stijl. Bijzonder aan dit exemplaar is de matte afwerking aan de buitenzijde van de pot, die contrasteert met het glanzende deksel. In de 18de eeuw was het niet ongebruikelijk om na een overlijden het gebruikszilver te schuren, om het glanseffect en de reflectie te verminderen. Na afloop van de rouwperiode kon men het zilver dan weer door een zilversmid laten polijsten. Of ook de matte delen van deze pot te maken hebben met dit gebruik is onduidelijk. Gezien de verfijnde afwerking en het feit dat het deksel glad is, is het ook zeer goed mogelijk dat de matte afwerking om esthetische redenen is aangebracht door de edelsmid zelf. Tabakspotten - van zilver of van andere materialen zoals aardewerk - waren een typisch Nederlands product. Buiten Nederland komen ze nauwelijks voor.

Alkmaars zilver is zeldzaam. Dit is de enige bekende zilveren tabakspot van Alkmaarse makelij uit de 18de eeuw. De verwerving van dit object past perfect in het collectiebeleid van Stedelijk Museum Alkmaar, dat de geschiedenis van de stad en ook de geschiedenis van de lokale zilverproductie als speerpunt heeft.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Themafonds Zilver en haar KOG-Vereniging Rembrandt Fonds) en een particulier

Whoogland Tabakspot 1746 600Dpi
Herkansing voor Alkmaar