Tazza voor de familie Courten

H 16,5 cm
Zeeuws Museum
Zilver
particuliere collectie, 2009; Zeeuws Museum, Middelburg (in langdurig bruikleen van het Zeeuws Genootschap), inv.nr. G10-001

Van ons allemaal sinds 2009

Op de rand van de aangekochte tazza, gedecoreerd met ranken, vazen, vogels en bloemen, staat een inscriptie: ‘Den 2 Marcy In Meenen 1567 Dacht Duc Dalve Ghuilliame Coerten te Beroven sijn leven Maer Godt heeft Den 29 Marcy 1567 Door sijn huijsvrouwe Marghuerieta fictorie gegeven’. In het middenveld van de schaal is een man achter tralies afgebeeld. Tekst en afbeelding refereren aan de godsdienstproblemen in de Nederlanden. Onder het bewind van de hertog van Alva werden meer dan 12.000 mensen opgepakt, bijna 9000 personen veroordeeld en meer dan 1000 veroordeelden geëxecuteerd.

De fraai gegraveerde drinkschaal is een belangrijk stuk Middelburgs zilver dat van generatie op generatie binnen de familie werd doorgegeven als herinnering aan de strijd tegen de Spanjaarden. In de tapijtenzaal van het Zeeuws Museum vormt de tazza een waardevolle aanvulling op de laat-16de-eeuwse wandtapijten die de strijd om de Scheldedelta in de eerste jaren van de Opstand verbeelden. De schaal illustreert niet alleen de rol van Middelburg als toevluchtsoord voor andersdenkenden en de onderlinge verwantschappen binnen de Zeeuwse elite, maar ook de banden tussen Engeland en Zeeland in deze periode.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt, de provincie Zeeland, de Stichting dr. Hendrik Muller’s Vaderlandsch Fonds en het Familiefonds Hurgronje

Valt je iets op? Of heb je extra informatie over dit object? Laat het ons weten!