Tien objecten en ensembles uit de collectie Oppenheimer

1710-40 Meissener Porzellan Manufaktur Rijksmuseum

Meissener Porzellan Manufaktur
porselein
diverse afmetingen
Rijksmuseum
Keramiek
erven Margarethe en Franz Oppenheimer; Rijksmuseum, Amsterdam, inv.nrs.

Voor altijd te zien vanaf 2021

Vanaf 1708 werd in het Duitse Meissen, vlak bij Dresden, voor het eerst in Europa echt porselein vervaardigd. Voorheen was het procedé voor het maken van het ‘witte goud’ alleen in Azië bekend. Dit populaire Aziatische porselein bleef ook een inspiratie voor het Meissen porselein, dat lang met typische chinoiseriedecoraties werd versierd. In de eerste helft van de 20ste eeuw bouwde het echtpaar Franz en Margarete Oppenheimer in Berlijn een collectie van het Meissen porselein op. Bijzonder in de collectie zijn de bierpul met imitatie Japans lakwerk, de klokkast met Arachne en Athene en het koffie- en theeservies met het wapen van de Italiaanse familie Morosini.

De Oppenheimer collectie is van topkwaliteit met alle belangrijke stijlontwikkelingen van de bloeiperiode van het Meissen porselein. Ook de herkomstgeschiedenis van de verzameling is bijzonder en het is belangrijk dit verhaal met het Nederlandse museumpubliek te kunnen blijven delen. In nazi-Duitsland deed het Joodse echtpaar Oppenheimer hun collectie gedwongen van de hand, waarna de Amsterdamse bankier/verzamelaar Fritz Mannheimer de collectie aankocht. Na zijn faillissement verkochten de curatoren de collectie gedwongen aan de nazi’s. Bij de bevrijding werd het porselein teruggevonden in een Oostenrijkse zoutmijn, waarna de collectie toeviel aan de Nederlandse staat en grotendeels werd ondergebracht in het Rijksmuseum. De porseleincollectie werd in 2019 teruggegeven aan de erven van het echtpaar Oppenheimer. Zij lieten de collectie veilen en dat gaf het Rijksmuseum de gelegenheid om met steun van de Vereniging Rembrandt een groot deel van de collectie aan te kopen. Op deze manier blijft de collectie en het verhaal behouden voor Nederland.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Themafonds Toegepaste kunst en Design en haar Themafonds Keramiek en de jaarlijkse bijdrage van het Prins Bernhard Cultuurfonds), het Mondriaan Fonds, het Nationaal Aankoopfonds van het ministerie van OCW, de VriendenLoterij en een particuliere begunstiger via het Rijksmuseum Fonds