Tien ontwerptekeningen voor een interieur

ca. 1775 Laurent-Benoît Dewez (toegeschreven aan)

Kog At 2 20 Bijgesneden
Laurent-Benoît Dewez (toegeschreven aan)
ca. 1775
Grafiet, pen in zwart en bruin, penseel in kleuren
39/43,5 x 46,9/61,3 cm
Koninklijk Oudheidkundig Genootschap
Prenten en Tekeningen
Collectie Six, Amsterdam, 2018; Koninklijk Oudheidkundig Genootschap, inv.nrs. KOG-AT-2-18 t/m 27

Laurent-Benoît Dewez (1731-1812) was de voornaamste architect in de Zuidelijke Nederlanden in de tweede helft van de 18de eeuw. Deze tekeningen, waarvoor als lengtemaat de Amsterdamse voet is gehanteerd, bewijzen dat hij in de jaren 1770 een ontwerpopdracht kreeg voor een interieur in Amsterdam. Misschien dat hij deze opdracht kreeg van Jan Six III (1730-1779), die toentertijd zijn woning op Herengracht 195 liet verbouwen. De tekeningen tonen ontwerpen voor vier wanden, een schouw en een plafond. De geraffineerde uitvoering van de tekeningen overstijgt het gangbare niveau van interieurontwerpen uit deze periode.

Het Koninklijk Oudheidkundig Genootschap (KOG) bezit een belangrijke collectie 18de-eeuwse architectuur- en interieurontwerpen. De aankoop van deze tien tekeningen van Dewez heeft deze collectie aanzienlijk versterkt, niet alleen omdat de tekeningen van uitzonderlijk hoge kwaliteit zijn, maar ook omdat ze aantonen dat er in Nederland rond 1800 meer buitenlandse architecten werkzaam waren dan gedacht. Dat internationale aspect is nergens beter te bestuderen dan bij het KOG.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar KOG-Vereniging Rembrandt Fonds)

Bulletin

Kog At 2 25 Bijgesneden
Internationale allure

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, voorjaar 2019, pp. 48-50

Gainsborough Landschap Met Twee Koeien Een Herder En Een Melkmeid Bijgesneden
crowdfunding

Fan van Aelbert Cuyp en Engelse romantiek? Help het Dordrechts Museum aan een topstuk van Thomas Gainsborough.