Trompe-l'oeil stilleven

1664 Samuel van Hoogstraten Dordrechts Museum

Samuel van Hoogstraten (1627 - 1678)
olieverf op doek
45,5 x 57,5 cm
Dordrechts Museum
17de-eeuwse schilderkunst
1992
kunsthandel Johnny van Haeften, Londen, 1992; Dordrechts Museum, inv.nr. DM/992/691

Van ons allemaal sinds 1992

Samuel van Hoogstraten blonk uit in het schilderen van bedrieglijk echte voorwerpen. Dit trompe-l’oeil stilleven is niet alleen een heel goed voorbeeld van zijn kunnen, maar ook een onconventioneel zelfportret van de schilder. Op het brievenbord plaatste hij namelijk allerlei persoonlijke bezittingen waar hij trots op was. Vooral de antieke camee springt in het oog. Links daarvan hangt nog een keizersportret, maar dan in goud. Deze eremedaille had Van Hoogstraten vanwege zijn bedrieglijke kunst gekregen van de Weense keizer Ferdinand III.

Van Hoogstraten heeft als schilder vooral naam gemaakt met dit soort virtuoze trompe-l'oeil 'zelfportretten'. Dankzij deze aankoop kan het Dordrechts Museum nu een representatief overzicht geven van het werk van een van de grootste kunstenaars uit de Dordtse geschiedenis en tot in de eeuwigheid zijn bezoekers amuseren met het soort kunst waarmee in de 17de eeuw een keizer werd bedot.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt en het ministerie van Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur