maker onbekend (Amsterdam?)
H 10 cm
Gemeentemuseum Het Hannemahuis
Zilver
particuliere collectie, België, 2019; Gemeentemuseum Het Hannemahuis, Harlingen, inv.nr. 5933

Van ons allemaal sinds 2019

In de 17de en vroege 18de eeuw gaven welgestelde Friese mannen hun beoogde echtgenotes soms een zilveren trouwkistje waarin een royale bruidsschat zat. De gegraveerde decoratie van dit exemplaar, die verwijst naar toepasselijke deugden als huwelijkse trouw, is van een uitzonderlijk hoog niveau. Ook bijzonder is de aanwezigheid van het familiewapen en de naam van de bruidegom op het deksel: Frans Reyniers Tempelar. Omdat deze roggekoopman uit Harlingen maar één keer trouwde, met Yfke Tjesma in 1633, is het waarschijnlijk dat dit kistje in dat jaar is gemaakt.

Naast de hoge artistieke kwaliteit, was er nog een reden waarom museum Het Hannemahuis dit kistje graag aan zijn collectie wilde toevoegen: Frans Reyniers Tempelar woonde niet alleen in Harlingen, maar begaf zich een belangrijk deel van zijn leven in de directe omgeving van Het Hannemahuis. Hij woonde in dezelfde straat en ging naar de doopsgezinde kerk in de steeg tegenover het museum. Met dit fraaie kistje uit zijn bezit kan Het Hannemahuis de Harlinger geschiedenis nog dichterbij brengen.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Saskia Fonds en haar Themafonds Zilver), de Wassenbergh-Clarijs Fontein Stichting, de Vereniging Vrienden van Museum Het Hannemahuis, de Stichting ter Bevordering van het Harlinger Historisch Erfgoed en de Boersma-Adema Stichting

Valt je iets op? Of heb je extra informatie over dit object? Laat het ons weten!

Bulletin

Knottekistje 1 iets verkleind