Twee globebokalen

ca. 1640 Christoph Ritter III Rijksmuseum

Christoph Ritter III (1610 - 1676)
ca. 1640
Zilver verguld
H 25,5 cm, ⌀ 10,9 cm
Rijksmuseum
Zilver
Particuliere collectie, in bruikleen aan het Rijksmuseum Amsterdam sinds 1970, 2011; Rijksmuseum, Amsterdam, inv. nr. BK-2011-27/28

Beschrijving

De Duitse beeldhouwer en zilversmid Christoph Ritter III ontwikkelde een bijzonder type bokaal. Omstreeks 1633 voltooide hij deze twee globebokalen die een aard- en een hemelglobe representeren. Een knielende Julius Caesar draagt de aardbol op zijn rechterschouder. Hij is hier voorgesteld als grondlegger van het Romeinse wereldrijk. Hercules draagt de hemelbol en symboliseert hier ook het element vuur. De bokalen konden worden gebruikt om uit te drinken. Het bovenste deel is afneembaar. De bol kon met drank worden gevuld, zodat men als het ware uit de wereld dronk. Vaak zullen ze niet zijn gebruikt; zij stonden in de kasten van de Kunstkammer. Kunstkammern ontstonden rond het midden van de 16de eeuw aan de belangrijkste vorstenhoven. In deze afgesloten vertrekken - niet voor iedereen toegankelijk - stonden voornamelijk kunstvoorwerpen uit kostbare en/of exotische materialen.

Vanaf het moment dat deze bokalen in 1946 furore maakten op de veiling van de bankiers Alfred & Lionel de Rothschild in Londen, stonden ze op het verlanglijstje van het Rijksmuseum. Vanaf 1970 heeft het museum actief met de eigenaren onderhandeld. Dankzij de aankoop van deze twee globes is het mogelijk in de ‘Kunstkammer-opstelling’ van het Rijksmuseum de fascinatie voor de ontwikkelingen in de wetenschap in het begin van de 17de eeuw te illustreren. Met deze bokalen wordt duidelijk hoe internationaal die wetenschapswereld was, maar ook de grote rol van Nederland in zowel de wetenschap – de cartografie en de sterrenkunde – als de edelsmeedkunst kan met deze belangrijke aanwinst worden getoond.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt, het Prins Bernhard Cultuurfonds, de BankGiro Loterij, de Mondriaan Stichting, Fonds 21, het VSBfonds, mevrouw J. Gans-Premsela en de heer L.B. Gans, Amsterdam