Twee Kakiemon bijin-plastieken

H 39,3/38,4 cm
Keramiekmuseum Princessehof
Beeldhouwkunst, Keramiek
Kunsthandel Sebastian Izzard Asian Art LLC, New York, 2015; Keramiekmuseum Princessehof, Leeuwarden, inv.nr. MPH2016-001/002

Beschrijving

Het type porselein en de decoratie van de plastieken staat bekend als Kakiemon, een productietechniek die zijn begin vindt in het midden van de 17de eeuw. Het verhaal gaat dat deze traditie is begonnen bij Sakaida Kakiemon (1615-1653). Hij zou van een Chinese handelaar de techniek hebben geleerd om kleuren over het glazuur op porselein toe te passen. Hieruit ontstond het typerende Kakiemonpalet met als kenmerk de rode kleur van kakivruchten. De beeldjes verwijzen naar de historische relatie tussen Nederland en Japan door de porseleinhandel met de VOC in de periode 1650-1730. Japans porselein was in die periode zeer in trek ter verfraaiing van het Nederlandse interieur. Het fungeerde in die periode als statussymbool van de eigenaar en was tevens commercieel interessant voor doorverkoop binnen heel Europa.

Het was nog een aankoop om van te dromen toen het Keramiekmuseum Princessehof uit Leeuwarden op 5 november 2015 zijn ambitie tijdens de Rembrandtlezing in Amsterdam presenteerde. Het museum had twee staande Kakiemon bijin figuren voor ogen, Japans porselein uit de 17de eeuw dat maar zelden op de markt komt en zeer dun verspreid is over musea wereldwijd. De pitch van het museum werd door de bezoekers van de lezing verkozen tot favoriet en ruim een half jaar later was de aankoop definitief rond.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar BankGiro Loterij Aankoopfonds [thans VriendenLoterij Aankoopfonds] en haar Themafonds Niet-Westerse kunst), het Mondriaan Fonds en de Wassenbergh-Clarijs-Fontein Stichting

Valt je iets op? Of heb je extra informatie over dit object? Laat het ons weten!

Bulletin

Kakiemon
Ontmoeting tussen oost en west

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, zomer 2016, pp. 26-28