Twee schotels uit het zogenaamde Aldenburg-servies

1732 Caspar Diderik Maasman Kasteel Amerongen

Maasman_Aldenburg-schalen
© Michiel Stokmans
Caspar Diderik Maasman
zilver
45,5 x 32 cm
Kasteel Amerongen
Zilver
veiling, München (Neumeister) 6 mei 2020, nr. 37; Kasteel Amerongen, inv.nr. 8377 en 8378

Beschrijving

Deze zilveren schotels maakten oorspronkelijk deel uit van een 31-delig servies dat in 1733 als huwelijksgeschenk werd aangeboden aan Willem Bentinck en Charlotte Sophie von Aldenburg. De schenker was de vader van de bruid: Anton II graaf von Aldenburg, die het servies bestelde bij de vooraanstaande Haagse zilversmid Caspar Diderik Maasman. De sobere vormgeving van de schotels is kenmerkend voor het Haagse zilver dat in de 18de eeuw zeer gewild was. Op beide schotels is een fraai uitgevoerd familiewapen aangebracht.

In de loop der jaren raakte het Aldenburg-servies verspreid door vererving en verkoop. Vijf stukken, waaronder deze schalen, kwamen in 1915 in het bezit van Godard graaf van Aldenburg Bentinck. Ze werden onderdeel van een interieurensemble, gewijd aan Godards familiegeschiedenis, samengebracht in zijn woning: kasteel Amerongen. Als museum vertelt kasteel Amerongen sinds 1977 het verhaal van zijn voormalige bewoners. Dat het Aldenburg-servies uit het interieurensemble was verdwenen na de dood van Godard in 1940, werd door het museum als een groot gemis ervaren. Dankzij de aankoop van deze schotels, en door eerdere aankoop en schenking, kan kasteel Amerongen het Aldenburg-servies weer de aandacht geven die het verdient.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Fonds van de Utrecht & Gooi Cirkel) en de Stichting Vriendenkring Kasteel Amerongen

Aldenburg servies
Dierbaar familiezilver