Twee wandtapijten met voorstellingen van de Slag bij Solebay

ca. 1685-88 Thomas Poyntz naar Willem van de Velde I, Willem van de Velde I Het Scheepvaartmuseum

Kunstenaars
Thomas Poyntz naar Willem van de Velde I
Willem van de Velde I (ca. 1611 - 1693)
ca. 1685-88
wol en zijde
330 x 587 cm; 330 x 457 cm
Het Scheepvaartmuseum
Toegepaste kunst en Design
kunsthandel Simon Franses, Londen, 2019; Het Scheepvaartmuseum, Amsterdam, 2019, inv.nrs. 2020.0001/2020.0002

Van ons allemaal sinds 2019

Op deze twee monumentale wandtapijten – de grootste is bijna zes meter lang – zijn momenten uit de Slag bij Solebay in 1672 verbeeld. In deze zeeslag nam de vloot van de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden het op tegen een gecombineerde Engelse-Franse vloot. Een van de tapijten laat zien hoe de vloten zich in linie opstellen, voorafgaand aan het gevecht, en het ander toont het uitbranden van het schip Royal James, later op de dag. De ontwerpen zijn gemaakt door scheepstekenaar Willem van de Velde I, die de strijd als een oorlogsreporter avant la lettre had bijgewoond. De twee tapijten in Het Scheepvaartmuseum maakten deel uit van een zesdelige serie, tussen 1685 en 1688 geproduceerd in opdracht van de Engelse koning James II. Enkele jaren eerder had zijn voorganger een zelfde reeks besteld. De serie waartoe de twee Amsterdamse tapijten behoren, was bedoeld als geschenk voor admiraal George Legge, wiens familiewapen in de bovenrand is te zien.

De beide reeksen wandtapijten met voorstellingen uit de Slag bij Solebay in 1672 zijn gemaakt in de meest vooraanstaande tapijtweverij in Engeland. Uit notities op tekeningen van Willem van de Velde I in de Leidse Universiteitsbibliotheek en Museum Boijmans Van Beuningen blijkt dat zijn koninklijke opdrachtgevers zich intensief hebben bemoeid met de ontwerpen. Tapijten uit deze beide reeksen zijn zeldzaam, alle andere bekende exemplaren bevinden zich in Engelse en Amerikaanse collecties. Omdat deze kostbare tapijten een van de meest tot de verbeelding sprekende zeeslagen in het rampjaar 1672 weergeven, een strijd die door beide partijen als overwinning werd geclaimd, zijn ze van groot belang voor Het Scheepvaartmuseum. Daarnaast vormen ze een welkome aanvulling op de maritieme schilderijen en tekeningen van Willem van de Velde I en II in de collectie.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Rembrandt UK Circle Fund), het Nationaal Aankoopfonds van ministerie van OCW, het Mondriaan Fonds, de Vereeniging Nederlandsch Historisch Scheepvaart Museum, de BankGiro Loterij, de Samenwerkende Maritieme Fondsen en Het Compagnie Fonds

The Burning of the Royal James_detail
Nederland vs Engeland