Jan Pieter Baurscheit (I) (1669 - 1728)
marmer
H 147 cm (vazen, incl. sokkel H 240 cm)
Het Huys ten Donck
Beeldhouwkunst, Toegepaste kunst en Design
1991
kunsthandel, Engeland, 1991; Het Huys ten Donck, Ridderkerk (permanente bruikleen van Museum Boijmans Van Beuningen)

Van ons allemaal sinds 1991

Deze twee indrukwekkende marmeren tuinvazen van bijna anderhalve meter hoog hebben aan twee zijden een reliëfvoorstelling met nimfen en figuren uit de klassieke mythologie. Zo zijn de godin Pallas Athena en de in een laurierboom veranderende Daphne te herkennen. De vazen, geplaatst op sokkels met Louis XIV-ornamenten, zijn gemaakt door de in Antwerpen werkzame hofbeeldhouwer Jan Pieter van Baurscheit I, wiens signatuur prominent op de voetplaat prijkt.

Het steunverzoek voor de aankoop van deze tuinvazen bezorgde het bestuur van de Vereniging Rembrandt in 1991 enig hoofdbreken. De bestuursleden waren het er over eens dat deze vazen een verrijking van het Nederlands openbaar kunstbezit zouden zijn, en ook het beeldenpark van Het Huys ten Donck in Ridderkerk – waar reeds een figuurgroep van deze beeldhouwer aanwezig was – leek een uitstekende bestemming, maar Het Huys ten Donck is geen openbare instelling. Daarom werd gekozen voor een noodoplossing. Stichting Museum Boijmans Van Beuningen kocht de vazen en ontving steun, op voorwaarde dat de aanwinst in de tuin van Het Huys ten Donck werd geplaatst en dat het museum zou toezien op een zorgvuldig beheer.

Valt je iets op? Of heb je extra informatie over dit object? Laat het ons weten!