Uitzicht vanaf een balkon

1880 Gustave Caillebotte Van Gogh Museum

Gustave Caillebotte (1848 - 1894)
olieverf op doek
65,6 x 54,9 cm
Van Gogh Museum
19de-eeuwse schilderkunst, Impressionisme
1880-1950
kunsthandel Wildenstein & Co., New York, 2003; Van Gogh Museum, Amsterdam, inv.nr. s0508S2003

Van ons allemaal sinds 2003

Het onderwerp ligt in dit schilderij voor de hand zou je denken, want de gietijzeren balustrade vult de hele voorstelling en is ook nog eens van heel dichtbij geschilderd. Toch trekt juist dat wat heel vaag achter die balkonafscheiding te zien is – het leven beneden op de straat – de aandacht, juist omdat we ons best moeten doen dat te ontwaren. Gustave Caillebotte koos dat vreemde perspectief heel bewust. Net als andere moderne schilders liet hij zich inspireren door de bijzondere beeldafsnijdingen en invalshoeken die hij op Japanse prenten had gezien. Caillebotte ging daarin verder dan veel van zijn tijdgenoten en liep ermee vooruit op fotografische composities van enige tijd later.

Gustave Caillebotte was een belangrijke schilder van het impressionisme. Hij schilderde vooral het moderne stadsleven, een geliefd onderwerp van moderne Franse schilders in zijn tijd, en nam deel aan verschillende tentoonstellingen die de impressionisten vanaf 1874 organiseerden. Doordat de rijke Caillebotte werk aankocht van bevriende avant-garde schilders leverde hij bovendien een belangrijke financiële ondersteuning aan de ontwikkeling van deze stijl. Als onderdeel van de verzameling impressionistische schilderkunst biedt dit schilderij het Van Gogh Museum de mogelijkheid Van Goghs werk te tonen in de context van de avant-garde van de laat 19de-eeuwse Franse schilderkunst.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt, het Prins Bernhard Cultuurfonds, de BankGiro Loterij, de Vincent van Gogh Stichting, de Mondriaan Stichting en het VSBfonds

Caillebotte Uitzicht vanaf een balkon
Uitzicht vanaf een balkon