Anish Kapoor (1954)
Kröller-Müller Museum
Naoorlogse en Hedendaagse kunst, Beeldhouwkunst
1950-nu
aangekocht van de kunstenaar, Londen, 2021; Kröller-Müller Museum, Otterlo, inv.nr. KM 134.348

Van ons allemaal sinds 2021

Dit albasten beeld van Anish Kapoor bestaat uit een grotendeels onafgewerkte buitenkant om een gepolijste holte met daarin een massieve, eivormige steen. Zoals vaker bij Kapoor is het beeld moeilijk te doorgronden: hoe diep is de holte en waar raakt het ei het omhulsel? De kunstenaar zet de kijker vaak op het verkeerde been door inzet van zijn grote technische capaciteiten en het zoeken naar de fysieke eigenschappen en grenzen van zijn materialen. Ook in dit beeld verwerkte Kapoor de thema’s die hem het meest fascineren, zoals de lege ruimte, het materiële en niet-materiële, en ‘het begin’.

Anish Kapoor is een van de belangrijkste beeldhouwers van zijn generatie. Zijn werk wordt in steden over de hele wereld tentoongesteld en verzameld. Untitled is een van de weinige sculpturen in steen van Kapoor in Nederland en past uitstekend in de beeldencollectie van het Kröller-Müller Museum met daarin veel werk van vooraanstaande voorgangers van Kapoor. Het beeld heeft ook verschillende verbindingen met de traditie van de moderne beeldhouwkunst en is bovendien representatief voor het oeuvre van de kunstenaar.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Titus Fonds, haar Hendrickje Fonds en haar A. Quist-Rütter Fonds) en de VriendenLoterij

Verkl Afb Kapoor 1
Het mysterie van Kapoor