Untitled (from the series Technological Reliquaries)

1965-66 Paul Thek Kunstmuseum Den Haag

Paul Thek (1933 - 1988)
1965-66
Was, formica, hout, glazen kralen, hars en perspex
H 26,5 cm
Kunstmuseum Den Haag
Naoorlogse en Hedendaagse kunst
1950-nu
Particuliere collectie, Londen, 2014; Kunstmuseum Den Haag, objectnr. 1052009

Beschrijving

Kunstenaar Paul Thek (1933-1988) is ervan overtuigd dat door de extreme welvaart en de overvloed aan prikkels van de massamedia in de jaren zestig de menselijke zintuigen zijn afgestompt. Door in het werk Untitled (Technological Reliquaries uit 1965-66) een fragment van het lichaam als onderwerp te nemen en dit in een duidelijk katholieke relatie te plaatsen, zette hij zich af tegen het nihilisme en de afstandelijkheid van heersende kunststromingen zoals de minimal art. Hiermee wil hij de kunst als het ware opnieuw bezielen.

Kunstenaars zoals Paul Thek ondergaan de laatste decennia een herwaardering. Thek koos voor een plek in de marge van de beeldende kunst, een reden waarom hij voor lange tijd nauwelijks in museumcollecties was vertegenwoordigd. Thek reisde sinds de vroege jaren zestig regelmatig vanuit de Verenigde Staten naar West-Europa, waaronder Nederland, waar hij met vrienden werkte aan grote installaties met een eigenzinnig, tegendraads karakter. De kunst van Thek is van belang voor de Collectie Nederland vanwege zijn extreme positie, die hij mede in ons land formuleerde.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Titus Fonds en haar Themafonds Naoorlogse en Hedendaagse kunst [voorheen: Themafonds Moderne en Hedendaagse kunst]), het Mondriaan Fonds en het VSBfonds

Valt je iets op? Of heb je extra informatie over dit object? Laat het ons weten!

Bulletin

Thek