Untitled (from the series Technological Reliquaries)

1965-66 Paul Thek

Paul Thek Untitled 1965 1966 A
Paul Thek (1933 - 1988)
1965-66
Wax, formica, hout, glazen kralen, hars en perspex
H 26,5 cm
Gemeentemuseum Den Haag
Naoorlogse en Hedendaagse kunst
1950-nu
Particuliere collectie, Londen, 2014; Gemeentemuseum Den Haag, inv.nr. 1052009

Kunstenaar Paul Thek (1933-1988) is ervan overtuigd dat door de extreme welvaart en de overvloed aan prikkels van de massamedia in de jaren zestig de menselijke zintuigen zijn afgestompt. Door in het werk Untitled (Technological Reliquaries uit 1965-66) een fragment van het lichaam als onderwerp te nemen en dit in een duidelijk katholieke relatie te plaatsen, zette hij zich af tegen het nihilisme en de afstandelijkheid van heersende kunststromingen zoals de minimal art. Hiermee wil hij de kunst als het ware opnieuw bezielen.

Kunstenaars zoals Paul Thek ondergaan de laatste decennia een herwaardering. Thek koos voor een plek in de marge van de beeldende kunst, een reden waarom hij voor lange tijd nauwelijks in museumcollecties was vertegenwoordigd. Thek reisde sinds de vroege jaren zestig regelmatig vanuit de Verenigde Staten naar West-Europa, waaronder Nederland, waar hij met vrienden werkte aan grote installaties met een eigenzinnig, tegendraads karakter. De kunst van Thek is van belang voor de Collectie Nederland vanwege zijn extreme positie, die hij mede in ons land formuleerde.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Titus Fonds en haar Themafonds Naoorlogse en Hedendaagse kunst [voorheen: Themafonds Moderne en Hedendaagse kunst]), het Mondriaan Fonds en het VSBfonds

Ziet u een fout? Of heeft u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!

Bulletin

Thek
Tussen Bacon en Bourgeois

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, voorjaar 2015, pp. 30-32

Bekijk het werk in context

De mens als uitgangspunt

Catacomben

Catacomben

In 1963 bezoekt Paul Thek met zijn vriend, fotograaf Peter Hujar (1934-1987), de Catacomben van de Capucijnen in Palermo, Sicilië. Thek is onder de indruk van de achtduizend lichamen die daar de muren ‘sieren’ en de doodskisten met ramen die in de ondergrondse gangen staan opgesteld. Zij inspireren hem tot het maken van zijn zogenaamde Meat Pieces. Het werk Untitled (Technological Reliquaries) is een van de werken uit de serie die hij in 1966 bij Pace Gallery in New York exposeerde.

Peter Hujar, Paul Thek in Catacombs 2, 1963 (afdruk 1994). Gelatinezilverdruk. The Peter Hujar Archive New York (© The Peter Hujar Archive)

Louise

De mens gekaderd

Net als Thek neemt ook Louise Bourgeois (1911-2010) het mens-zijn als onderwerp voor haar werk. In het kunstwerk Cell XXVI plaatst zij, net als bij het werk van Paul Thek, een fragment van een menselijke figuur – of iets wat daar voor doorgaat - in een gekaderd geheel. Hoewel de kunstenaars hun eigen technieken gebruiken en hun eigen levensvisie hebben, is de overeenkomst dat zij allebei het menselijke verbeelden dat probeert boven het alledaagse, het opgelegde systeem of het puur persoonlijke uit te stijgen.

Louise Bourgeois, Cell XXVI, 2003. Staal, stof, aluminium, roestvrij staal en hout, 252,7 x 434,3 x 304,8 cm. Collectie Gemeentemuseum Den Haag, aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt in 2010

Fabric

Inspiratie

Folkert de Jong maakte in opdracht van het Gemeentemuseum voor de tentoonstelling De Anatomische Les – Van Rembrandt tot Damien Hirst (najaar 2013) een omvangrijke installatie, waarbij hij zich liet inspireren door de serie Technological Reliquaries van Thek. In het werk Fabric of Time, dat onderdeel uitmaakte van de installatie, plaatste hij - geinspireerd door het werk van Thek - een sculptuur in een perspex doos. Met dit werk is het Gemeentemuseum nog beter in staat de invloed van Thek op de huidige generatie kunstenaars voor het publiek inzichtelijk te maken.

Folkert de Jong, Fabric of Time, 2013. Gepigmenteerd polyurethaanschuim, metaal, spuitverf, hout, rubber en styrofoam.

Overzicht Gm

Ontdek het moderne

Dit is een zaaloverzicht uit 2013 met het werk van Thek, Untitled (from the series Technological Reliquaries) in Ontdek het moderne, de presentatie van de vaste collectie in het Gemeentemuseum Den Haag met onder andere werken van Donald Judd en Lee Bontecou. Ontdek het moderne is samengesteld op basis van visionaire, poëtische en menselijke kenmerken. De kunstgeschiedenis wordt niet meer verteld als een opeenvolging van gebeurtenissen die als dé waarheid geldt. In de presentatie is niet zozeer vanuit stromingen gedacht, maar eerder in lijnen van beïnvloeding. Door Thek te tonen in relatie met het minimalisme wordt duidelijk dat in dezelfde tijd contrasterende ideeën bestaan over de rol van kunst in de maatschappij.

Zaaloverzicht Gemeentemuseum Den Haag (2013) met aanwinst werk van Paul Thek

Leeuw Van Rembrandt Detail
Rembrandtjaar 2019

39 Rembrandts in Nederland, met dank aan onze leden.