Untitled n° 48 (Three leaning planes, from 133 Proposals for the Heiner Friedrich Gallery)

1969 Fred Sandback

0 38 2205 2014 1 1 1
Fred Sandback
1969
Zwart acryl garen
Formaat aan te passen aan de ruimte
Gemeentemuseum Den Haag
Naoorlogse en Hedendaagse kunst, Beeldhouwkunst
1950-nu
Nalatenschap Fred Sandback, vertegenwoordigd door Kunsthandel David Zwirner, New York, 2014; Gemeentemuseum Den Haag

De sculpturen van Fred Sandback (1943-2003) bestaan uit gekleurde draden die de ruimte doorsnijden. Doordat de sculpturen een relatie aangaan met de ruimte wordt de bezoeker meer bewust van zijn of haar omgeving. Wat Sandback in zijn sculpturen bereikt is een haast filosofische verbeelding van het begrip leegte. Als geen ander weet hij de leegte voelbaar te maken.

Fred Sandback kan gezien worden als de eerste generatie kunstenaars, die beïnvloed door minimal artists als Carl Andre, Donald Judd en Sol LeWitt, zijn eigen positie wist te verwerven in de kunstwereld. Het werk van Sandback is relatief weinig te zien in Europese musea. Nederlandse collecties hadden tot nu toe enkel werk van Sandback op papier verzameld. Met de aankoop van de draadsculptuur Untitled uit 1969 is door het Gemeente Museum Den Haag voor het eerst een sculptuur van Sandback aan de Collectie Nederland toegevoegd.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt en het Mondriaan Fonds

Bekijk het werk in context

Minimal art

Andre

Fysieke aanwezigheid

In 1968 organiseerde het Gemeentemuseum Den Haag de eerste minimal art tentoonstelling in Europa. Kunstenaars als Donald Judd, Carl Andre en Sol Lewitt presenteerden grote sculpturen die veelal door de timmerlieden van het museum werden gemaakt naar ontwerpen van de kunstenaars. Niet de persoonlijke hand van de kunstenaar, maar de fysieke aanwezigheid van het materiaal in de ruimte en het ontwerp waren belangrijk. In 1983 maakte Andre speciaal voor een van de kabinetten van het museum het werk Weir (Stuwdam). De rood cederhouten bielzen blokkeren de doorgang van het kabinet waardoor je je als bezoeker bewust wordt van de ruimte.

Carl Andre, Weir (Stuwdam), 1983. Rood cederhout, 91 x 272 x 272 cm. Gemeentemuseum Den Haag

Le Witt

Scheiding van idee en uitvoering

Door de mogelijkheid om het idee en de uitvoering van elkaar te scheiden, vormde de minimal art een van de belangrijkste wortels van de conceptuele kunst. De wandschilderingen van Sol Lewitt werden tijdens zijn leven veelal door assistenten vervaardigd naar nauwkeurige instructies van de kunstenaar. Sol Lewitt onderhield een speciale band met het Gemeentemuseum Den Haag. Het was zijn favoriete museum vanwege de architectuur en het daglicht dat de zalen invalt. Net als bij het werk van Fred Sandback heeft het museum ook bij dit werk het ontwerp, het recht tot uitvoering en de instructies daarvoor aangekocht.

Sol LeWitt, Wall Drawings 117 en 119, 2002. Acrylverf op wand. Collectie Gemeentemuseum Den Haag

Judd

Relatie met de ruimte

Ook de kunstwerken van Donald Judd gaan een directe relatie aan met de architectuur waardoor de bezoeker zich bewust wordt van de ruimte waarin het werk wordt getoond. De sculptuur Untitled (Zonder titel) uit 1992 is, net als Untitled (no. 48, Three Leaning Planes, from 133 Proposals for the Heiner Friedrich Gallery) uit 1969 van Fred Sandback, opgebouwd uit verschillende onderdelen die gezamenlijk één werk vormen. Met een vaste afstand toont Judd boven elkaar zes stalen frames met verschillend gekleurde perspexplaten.

Donald Judd, Untitled, 1992. Staal en plexiglas, 550 x 50 x 50 cm. Gemeentemuseum Den Haag

Leeuw Van Rembrandt Detail
Rembrandtjaar 2019

39 Rembrandts in Nederland, met dank aan onze leden.