Untitled (no. 48, Three Leaning Planes, from 133 Proposals for the Heiner Friedrich Gallery)

1969 Fred Sandback Kunstmuseum Den Haag

Fred Sandback (1943 - 2003)
Zwart acryl garen
Formaat aan te passen aan de ruimte
Kunstmuseum Den Haag
Naoorlogse en Hedendaagse kunst, Beeldhouwkunst
1950-nu
Kunsthandel David Zwirner, New York, 2014; Kunstmuseum Den Haag, objectnr. 1053117

Beschrijving

De sculpturen van Fred Sandback (1943-2003) bestaan uit gekleurde draden die de ruimte doorsnijden. Doordat de sculpturen een relatie aangaan met de ruimte wordt de bezoeker meer bewust van zijn of haar omgeving. Wat Sandback in zijn sculpturen bereikt is een haast filosofische verbeelding van het begrip leegte. Als geen ander weet hij de leegte voelbaar te maken.

Fred Sandback kan gezien worden als de eerste generatie kunstenaars, die beïnvloed door minimal artists als Carl Andre, Donald Judd en Sol LeWitt, zijn eigen positie wist te verwerven in de kunstwereld. Het werk van Sandback is relatief weinig te zien in Europese musea. Nederlandse collecties hadden tot nu toe enkel werk van Sandback op papier verzameld. Met de aankoop van de draadsculptuur Untitled uit 1969 is door het Kunstmuseum Den Haag voor het eerst een sculptuur van Sandback aan de Collectie Nederland toegevoegd.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt, de BankGiro Loterij en het Mondriaan Fonds

Sandback
De leegte voelbaar gemaakt