Vaas met balspelers

ca. 761 Maker onbekend (Yucatán, Mexico))

Rv 5347 1 2
Maker onbekend (Yucatán, Mexico))
ca. 761
Aardewerk
14,2 x 15,5 cm
Museum Volkenkunde
Oudheid en Archeologie, Keramiek
Voor 1300
1983
Museum Volkenkunde, Leiden, 1983, inv. nr. 5347-1

Dit is de enige bekende balspelvaas van de Maya cultuur die is geschilderd in de Codex-stijl. Deze stijl ontleent zijn naam aan de in zwarte lijnen opgezette scènes tegen een crèmekleurige achtergrond, zoals die voorkomen in de codices (beeldhandschriften). De vaas is waarschijnlijk als grafgift meegegeven aan een vooraanstaand balspeler. Vóór een getrapte piramide of de treden van een balspelplaats zijn twee balspelers weergegeven die een grote rubberbal heen en weer kaatsen. De linker balspeler draagt een kolibriehoofdtooi, de rechter een combinatie van een vogelsnavel en hertenkop. Op de bal staat de glief 'Imix' met het cijfer 14 ervoor, waarvan de betekenis nog niet is vastgesteld. Sommige onderzoekers denken dat hiermee de grootte van de bal wordt aangegeven: 14 keer een onbekende standaardmaat. De spelers dragen de gebruikelijke torsobescherming en staan in een karakteristieke balspelhouding, steunend met een hand en een knie op de grond. Beide spelers worden bijgestaan door een secondant, eveneens uitgerust met de karakteristieke torsobescherming.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt

Ziet u een fout? Of hebt u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!