Cornelis Saftleven (1607 - 1681)
olieverf op paneel
72 x 105 cm
Museum Rotterdam
17de-eeuwse schilderkunst
kunsthandel Haboldt & Co, New York/Amsterdam; Museum Rotterdam

Van ons allemaal sinds 2022

Cornelis Saftleven was een goed observator, wiens kracht vooral lag in de weergave van menselijke en dierlijke figuren. Illustratief wat dat betreft is deze Veemarkt, waarop een enorme diversiteit aan figuren is te zien: jong en oud, arm en rijk, in eigentijdse of juist ouderwetse of ongewone kleding. Saftleven stopte de voorstelling vol met vermakelijke details en beeldgrapjes. Zo verwerkte hij de achternaam van zijn tweede echtgenote [Elizabeth van den] AVONDT in de strohalm die uit een van de bovenste openingen van de duiventil linksboven hangt. Hoewel op de achtergrond de al in de 17de eeuw afgebroken overblijfselen van kasteel Honingen in Kralingen te herkennen zijn, is er geen reden aan te nemen dat Saftleven hier een specifieke bestaande locatie heeft weergegeven.

Het bestuur van de Vereniging Rembrandt heeft Museum Rotterdam gesteund vanwege het historische en het kunsthistorische belang van dit werk van Cornelis Saftleven, die rond het midden van de 17de eeuw tot de beste schilders van de stad behoorde. Zijn Veemarkt geeft een mooi beeld van het dagelijks leven in de 17de eeuw en biedt aanknopingspunten voor het vertellen van verschillende verhalen. De steun werd gegeven in het gefundeerd vertrouwen dat de collectie van Museum Rotterdam in de toekomst weer wordt getoond in Rotterdam.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt, de Stichting Droom en Daad, de G.Ph. Verhagen-Stichting en de Stichting Vrienden van Museum Rotterdam

Zie je een fout? Of heb je extra informatie over dit object? Laat het ons weten!

Cassatt The Letter

Kunst in je inbox?

Op de hoogte blijven van schitterende aanwinsten als deze? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.