Cornelis Saftleven (1607 - 1681)
olieverf op paneel
72 x 105 cm
Museum Rotterdam
17de-eeuwse schilderkunst
kunsthandel Haboldt & Co, New York/Amsterdam; Museum Rotterdam

Van ons allemaal sinds 2022

Cornelis Saftleven was een goed observator, wiens kracht vooral lag in de weergave van menselijke en dierlijke figuren. Illustratief wat dat betreft is deze Veemarkt, waarop een enorme diversiteit aan figuren is te zien: jong en oud, arm en rijk, in eigentijdse of juist ouderwetse of ongewone kleding. Opvallend zijn vooral de figuren rechts van de man met de rode jas. Hoewel op de achtergrond de al in de 17de eeuw afgebroken overblijfselen van kasteel Honingen in Kralingen te herkennen zijn, is er geen reden aan te nemen dat Saftleven hier een specifieke bestaande locatie heeft weergegeven.

Het bestuur van de Vereniging Rembrandt heeft Museum Rotterdam gesteund vanwege het historische en het kunsthistorische belang van dit werk van Cornelis Saftleven, die rond het midden van de 17de eeuw tot de beste schilders van de stad behoorde. Zijn Veemarkt geeft een mooi beeld van het dagelijks leven in de 17de eeuw en biedt aanknopingspunten voor het vertellen van verschillende verhalen. De steun werd gegeven in het gefundeerd vertrouwen dat de collectie van Museum Rotterdam in de toekomst weer wordt getoond in Rotterdam.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Gisbert van Laack Fonds, haar VriendenLoterij Aankoopfonds en een bijdrage uit Het Prins Fonds/Prins Bernhard Cultuurfonds), Stichting Vrienden van Museum Rotterdam, de G.Ph. Verhagen-Stichting en Stichting Droom en Daad

Klein 2022 05 16 Afbeelding C Saftleven Een veemarkt de ruïnes van kasteel Honingen in Kralingen bij Rotterdam in de verte
Van diverse pluimage

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, voorjaar 2023, pp. 42-44