Veerpont

1870 Jacob Maris Teylers Museum

Jacob Maris (1837 - 1899)
olieverf op doek
38,5 x 66 cm
Teylers Museum
19de-eeuwse schilderkunst
kunsthandel R. Polak, Den Haag, 2004; Teylers Museum, Haarlem, inv.nr. KS 2004 001

Van ons allemaal sinds 2004

Van deze veerpont schilderde Jacob Maris verschillende versies die wel sleutelstukken in zijn oeuvre zijn genoemd. Hij schilderde de veerponten in de tijd rond zijn afscheid van Frankrijk en zijn terugkeer naar Nederland en gebruikte in de verschillende versies verschillende stijlen. In Maris’ eigen tijd deed de ene versie recensenten meer denken aan de Hollandse meesters uit de 17de eeuw, terwijl ze in een andere versie, zoals deze uit 1870, juist een Franse invloed zagen. De veerponten van Maris worden gezien als schakelstukken naar zijn latere roem als landschapschilder van de Haagse School.

Dat Jacob Maris door bewonderaars de 'steunpilaar van de Haagse School' en 'erfdrager van de 17de-eeuwse meesters' werd genoemd, geeft een goed idee van zijn faam en tegelijk van de ontwikkelingen van de landschapsschilderkunst in de 19de eeuw. De landschappen van deze veelzijdige kunstenaar waren en zijn nog steeds internationaal geliefd. Teylers Museum heeft een representatieve collectie schilderijen van de Haagse School en daarin mocht een werk van een van de belangrijkste vertegenwoordigers van deze kunstenaarsbeweging niet ontbreken.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt, Matthijs de Clercq, het Teylers Museumfonds en het Van Regteren Altena-Loman Fonds