14-delig toiletstel met het monogram van Veronica van Aerssen van Sommelsdijk, gravin van Kincardine met schenkingstekst aan haar dochter Elizabeth Boswell

1653-59 Johannes Voest Kunstmuseum Den Haag

Johannes Voest (? - 1697)
Zilver verguld, ebbenhout en palissander
Diverse afmetingen
Kunstmuseum Den Haag
Toegepaste kunst en Design, Zilver
1965
Veiling Londen (Christie's), 28 april 1965; Kunstmuseum Den Haag, inv.nr. 1011457

Het toiletstel dat Veronica van Aerssen bij haar huwelijk in 1659 vanuit Den Haag naar Schotland meenam, bestond uit 23 delen. Het bleef lang in de familie bijeen, maar in 1886 werden er 19 stukken geveild. Enkele onderdelen waren toen al zoek. Tussen 1960 en 1976 verwierf het Haags Kunstmuseum in vijf opeenvolgende etappes 13 objecten van deze set, waarbij de Vereniging Rembrandt haar tweemaal kon helpen. Spectaculair was vooral de hereniging van schotel en kan, en de aankoop van de spiegel in Dublin. In 2013 werd opnieuw een vermist onderdeel aan het servies toegevoegd: het hoge busje door Nicolaas Loockemans uit 1656, met het gekroonde monogram op het deksel en de schenkingstekst gegraveerd op de wand, welke direct verwijzen naar de herkomst uit het beroemde toiletstel.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt