Verrijzende Christus triomferend over de dood, de zonde en het kwaad

ca. 1560-70 Wouter Crabeth I

Crabeth De Verrijzenis Van Christus Triomferend Over De Zonde En Het Kwaad Wouter Crabeth
Wouter Crabeth I
ca. 1560-70
Gebrandschilderd glas
23,2 x 19,7 cm
Museum Gouda
Middeleeuwen en Renaissance, Glas
Kunsthandel Sam Fogg, Londen, 2018; Museum Gouda, inv.nr. 26120

Wouter Crabeth (ca. 1520/30-1589) geniet bekendheid als een van de makers van de beroemde Goudse glazen in de Sint-Janskerk. Samen met zijn oudere broer Dirck (ca. 1510/20-1574) zorgde hij ervoor dat de in 1552 afgebrande kerk zijn huidige luister kreeg. Hiernaast kreeg hij opdrachten voor het maken van gebrandschilderd glas op veel kleiner formaat. Dit glasruitje, dat oorspronkelijk waarschijnlijk ook nog een halfronde bekroning had, is daar een goed voorbeeld van. Afgebeeld is de Verrijzenis, na de Kruisiging de belangrijkste gebeurtenis in het Nieuwe Testament. Christus' opstanding is het sluitstuk van zijn overwinning op de dood en het kwaad, die hier zijn voorgesteld als een skelet en de duivel.

‘Museum Gouda heeft als eerste museum in Nederland een glasruitje verworven van Wouter Crabeth, een van de belangrijkste kunstenaars van de Goudse Glazen. Dankzij de Vereniging Rembrandt komt een breed publiek in aanraking met dit beroemde Goudse erfgoed!’

Marc de Beyer, directeur Museum Gouda

De gebrandschilderde ramen die Wouter Crabeth en zijn broer Dirck maakten voor de Sint-Janskerk behoren ontegenzeggelijk tot de hoogtepunten van de Europese glasschilderkunst. Museum Gouda beheert de cartons die voor het maken van deze en andere glazen uit de kerk zijn gebruikt. Daarvan probeert het er altijd twee te laten zien. De aankoop van dit glasruitje stelt het museum in staat verdieping te geven aan het unieke ensemble van cartons en glazen. Het is het eerste glasruitje in de collectie van Museum Gouda en het eerste van Crabeth in de Collectie Nederland.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Mr. J.J.A.M. Kennis Fonds) en De Goudse Museumvrienden

Ziet u een fout? Of heeft u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!

Leeuw Van Rembrandt Detail
Rembrandtjaar 2019

39 Rembrandts in Nederland, met dank aan onze leden.