Vier engelen met emblemen van paus Leo X

ca. 1532-36 Maarten van Heemskerck Teylers Museum

Maarten van Heemskerck (1498 - 1574)
ca. 1532-36
Pen in bruin
23,2 x 16,7 cm
Teylers Museum
Middeleeuwen en Renaissance, Prenten en Tekeningen
Kunsthandel Monroe Warshaw, New York, 2012; Teylers Museum, Haarlem, inv.nr. KT 2012 004

Van ons allemaal sinds 2012

De tekening toont vier engeltjes. Twee dragen de pauselijke tiara een derde houdt een lint vast en een vierde steekt zijn bovenlijf door een grote ring met een geslepen steen. Van Heemskerck heeft de engeltjes nagetekend van een wand in de Sala di Costantino, een van de zogenaamde Stanze (kamers) van Rafaël in het Vaticaans paleis. Dit vertrek werd na de dood van Rafaël in 1520 door zijn leerlingen Giulio Romano en Gianfrancesco Penni beschilderd naar tekeningen van de meester. De toenmalige paus Leo X, afkomstig uit het geslacht de' Medici, liet het Medici-wapen en andere Medici-emblemen, waaronder de ring met geslepen steen, veelvuldig afbeelden.

De verworven tekening is een schoolvoorbeeld van een cross-over tussen de Italiaanse en de Nederlandse tekeningen. Het museum bezit een voorstudie van Rafaël die ook voor de Vaticaanse Stanze is gemaakt en voor dezelfde paus. Visueel is die samenhang ook direct zichtbaar omdat zowel op de tekening van Van Heemskerck als op die van Rafaël de Medici-ring prominent wordt getoond. De recente aanwinst is daarmee voor Teylers Museum een dubbele voltreffer.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Themafonds Prenten en Tekeningen), het Mondriaanfonds en Matthijs de Clercq

Heemskerck Vier Engelen Met Embleem Van Paus Leo X
Vier engelen met emblemen van paus Leo X