Vier gezichten van de Tafelberg bij Blaricum

elk 426 x 570 mm
Rijksmuseum
Prenten en Tekeningen
particuliere collectie, 2009; Rijksprentenkabinet, inv.nrs. RP-T-2009-8 t/m RP-T-2009-11

Van ons allemaal sinds 2009

Toen in het laatste kwart van de 18de eeuw behangselschilderingen uit de mode raakten, legde Jacob Cats zich volledig toe op het tekenen van landschappen en stadsgezichten, vaak in series, die erg in trek waren bij verzamelaars. Cats was erg productief en maakte ook enkele grote series, zoals deze reeks van vier topografische landschappen. Drie ervan zijn verschillende uitzichten vanaf de 36 meter hoge Tafelberg bij Blaricum en de vierde is een uitzicht op diezelfde Tafelberg. Het zijn panorama’s om in te verdwalen. In het kilometers uitstrekkende landschap stuit de kijker op reizigers, jagers en een herder met zijn kudde schapen.

Jacob Cats was een van de beste landschapstekenaars van de 18de eeuw en een meester in het suggereren van diepte. Zijn landschappen zijn niet alleen zeer schilderachtig, maar ook vermakelijk door de kleine anekdotische scènes die hij toevoegde. De Vereniging Rembrandt steunde het Rijksmuseum eerder bij een aankoop van een serie van vier tekeningen waarin Cats een uit zijn fantasie getekend landschap in vier verschillende seizoenen toont. De serie gezichten van de Tafelberg is een hoogtepunt van Cats topografische landschapstekeningen, zijn andere specialiteit. Extra bijzonder is dat de drie gezichten vanaf de Tafelberg min of meer op elkaar aansluiten en op die manier een 1,7 meter lang panorama vormen.

Aankoop met steun van de Vereniging Rembrandt, de Mondriaan Stichting en de BankGiro Loterij [thans VriendenLoterij]