Vivat Oraenge

ca. 1667-72 Jan Davidsz de Heem Paleis Het Loo

Jan Davidsz de Heem (1606 - 1684)
ca. 1667-72
Olieverf op doek
Paleis Het Loo
17de-eeuwse schilderkunst
Kunsthandel Johnny van Haeften, Londen, 2005; Paleis Het Loo, Apeldoorn, inv.nr. RL9422

Beschrijving

Toen dit stilleven met zijn heilspreuk voor Oranje kort voor het 25-jarig ambtsjubileum van Koningin Beatrix in Londen te koop werd aangeboden, besloot de Vereniging dit schilderij middels een inzameling te verwerven en het haar aan te bieden ter plaatsing in Paleis Het Loo. Daar woonde ooit Koning-Stadhouder Willem III, die kort nadat Vivat Oraenge ontstond, Lodewijk XIV uit Nederland verjoeg. Op De Heem's schilderij wordt een oranjeappel omkranst door laurier, die voor roem en overwinning staat. Twee twijgjes vervolmaken het beeld: de olijftak symboliseert de vrede en sinaasappelbloesem de bloeiende dynastie.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Beatrijs de Rooy Fonds)