Volkswagen Beetle 1980

1950-nu
DRIFT, Amsterdam; Stedelijk Museum Amsterdam

Van ons allemaal sinds 2022

DRIFT legt met installaties dingen bloot waar de moderne mens vaak aan voorbij gaat. Veel van hun kunst is een mengeling van natuurlijke fenomenen en techniek. In Materialism, een serie abstracte sculpturen waarvan Volkswagen Beetle 1980 onderdeel is, staat het ontleden van dagelijkse gebruiksvoorwerpen centraal. Door de materialen van een PET-fles, een fiets, een potlood of, zoals in dit geval, een Volkswagen Kever (uit 1980) te ontleden in de gebruikte materialen, en door die naar hun aangetroffen hoeveelheden te vormen en proportioneren, drukt DRIFT ons met de neus op de materiële feiten. Waar we normaal vooral de auto zien, en wat die auto voor ons betekent, is nu het voorwerp – hoewel in al zijn essentie aanwezig – onzichtbaar. We zien alleen nog de grondstoffen die de mens voor dit soort dagelijkse goederen gebruikt en verbruikt.

De oprichters van DRIFT, Lonneke Gordijn en Ralph Nauta, zijn beiden opgeleid aan de Eindhovense Design Academy. Vanuit Amsterdam-Noord werken ze met een multidisciplinair team aan kunst die zich beweegt op het kruispunt van natuur en techniek. Hun ervaringsgerichte kunst is erop gericht een hernieuwd contact tussen de mens en de natuur tot stand te brengen. Wereldwijd worden installaties van DRIFT door toonaangevende musea verzameld en in de publieke ruimte getoond. In Nederland hebben slechts enkele musea kunst van de studio in hun bezit. Het Stedelijk Museum Amsterdam, dat al één werk van DRIFT kon tonen, verzamelt sinds enkele jaren vooral kunst die gaat over maatschappelijke kwesties, waaronder de klimaatcrisis en duurzaamheidsvraagstukken. Volkswagen Beetle 1980 sluit uitstekend aan bij dat verzamelbeleid.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt

Verkleind 2022 04 26 High res afbeelding DRIFT Volkswagen Beetle 1980 uit de serie Materialism
Een confronterende boodschap

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, voorjaar 2023, pp. 36-38