Lucienne Bloch (1909 - 1999)
1929
Glas
H 27,5 cm
Nationaal Glasmuseum
Moderne kunst (ca. 1880-1950), Beeldhouwkunst, Glas
1880-1950
Kunsthandel Kunstconsult, Amstelveen, 2016; Nationaal Glasmuseum, Leerdam, inv.nr. 2016-006

Beschrijving

De van oorsprong Zwitserse, in Parijs opgeleide beeldhouwster Lucienne Bloch (1905-1999) heeft aan het eind van de jaren twintig van de vorige eeuw verschillende glasobjecten voor de Glasfabriek Leerdam ontworpen. De meeste van haar ontwerpen bleken zeer populair en bleven daardoor tot eind jaren zeventig in productie. Het vrouwenhoofd dat nu is aangekocht door het Nationaal Glasmuseum is het allereerste ontwerp dat Bloch in 1929 voor de Glasfabriek maakte. Terwijl latere ontwerpen van Bloch vooral werden uitgevoerd in een gangbare persglastechniek, werd het vrouwenkopje uitgevoerd in een moeilijke en kostbare ‘holle’ glasblaastechniek, waarbij het glas op een holle wijze wordt geblazen in een metalen mal. Dit vrouwenkopje is een zeldzaam voorbeeld van deze blaastechniek.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar P.H. Soeters Fonds voor 20ste-eeuwse glaskunst), de Vereniging van Vrienden van Modern Glas en een crowdfundingsactie

Bloch
In zichzelf gekeerde schoonheid