Wandbord voorstellende de vier seizoenen

ca. 1600-1700 maker onbekend

maker onbekend
ca. 1600-1700
Eikenhout, gepolychromeerd
Toegepaste kunst en Design
Kunsthandel J.W. Koldewey, Helvoirt, 1984; Stadskasteel Zaltbommel, Collectie Gelderland, inv. nr. 3163

Beschrijving

Vier naakte kinderfiguurtjes, volgens hun attributen de jaargetijden voorstellend, staande op consoles, zijn bevestigd tegen drie eiken delen in een omlijsting. Het bovengedeelte (XVIIa) is versierd met een ornament van af- en toegewende knorren. In het midden is een gravenkroon gesneden. Onder de figuren het opschrift: 'De Soomer is een slaaf de Winter is een Heer dat de Soomer wint verteert de Winter weer'; afkomstig uit het pand Oenselsestraat, familie Van Sermond; nu eigendom van stichting Hendrick de Keyser.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt