Zelfportret

ca. 1685 Jan van Mieris Museum De Lakenhal

Jan van Mieris (1660 - 1690)
ca. 1685
Olieverf op doek
80 x 64 cm
Museum De Lakenhal
17de-eeuwse schilderkunst
Kunsthandel Bob P. Haboldt & Co., Amsterdam/Parijs/New York, 2014; Museum de Lakenhal, Leiden, inv.nr. S 5710

Beschrijving

In dit zelfportret gaf Jan van Mieris zijn gezicht niet geïdealiseerd weer, maar juist ongenaakbaar realistisch, waarbij hij zelfs niet schuwde een littekentje bij zijn mond weer te geven. Zijn kostuum, compleet met een zijden foulard en een fluwelen mantel, oogt daarentegen elegant. In de natuurgetrouwe weergave van de diverse stoffen zoals fluweel en zijde manifesteert Van Mieris zich als fijnschilder par excellence. Hij portretteert zichzelf terwijl hij opkijkt tijdens het tekenen. In de linkerhand houdt hij zijn palet met kwasten ter aanduiding van zijn kunstenaarschap.

Jan van Mieris was een zoon van de beroemde schilder Frans van Mieris (1635-1681). Hij overleed al op jonge leeftijd en liet slechts een kleine 25 werken na. Dit zelfportret laat zijn grote talent voor stofuitdrukking zien. Dat de mogelijkheid zich voor Museum de Lakenhal voordeed om een van de schaarse zelfportretten van de kunstenaar te verwerven, werd door het bestuur van de Vereniging Rembrandt als een kans gezien om de verzameling van Leidse meesters voor het museum en de Collectie Nederland uit te breiden. Als Leidse fijnschilder past Jan van Mieris perfect in de collectie van Museum De Lakenhal, dat een belangrijke verzameling zelfportretten van Leidse meesters bezit.

Mieris
Oog in oog met Jan van Mieris