Zelfportret

ca. 1615-18 Adriaen van de Venne Mauritshuis

Adriaen van de Venne (ca. 1589 - 1662)
ca. 1615-18
olieverf op paneel
18,2 x 13,3 cm
Mauritshuis
17de-eeuwse schilderkunst
particuliere collectie, Boston, 2021; Mauritshuis, Den Haag, inv.nr. 1227

Van ons allemaal sinds 2021

De man op dit kleine, fijn gepenseelde portret is de schilder Adriaen van de Venne zelf. Met trotse blik en modieuze kleding presenteert hij zich - zonder schildersattributen - als een burger van aanzien. Toch is het niet heel aannemelijk dat Van de Venne op dit vroege punt in zijn carrière echt tot de Middelburgse elite behoorde; het portret getuigt eerder van zijn ambitie om net zo welgesteld te worden als zijn klanten. Die zullen met bewondering hebben gekeken naar dit even elegante als voorname portretje.

Schilderijen uit Van de Venne's Middelburgse periode worden gekenmerkt door een hoge kwaliteit en grote zeldzaamheid. Met deze aanwinst verwerft het Mauritshuis niet alleen zo'n felbegeerd werk, maar ook het enige zelfstandige zelfportret dat van deze schilder bekend is. Sinds 1875 bezit het museum al Van de Venne's Dansende bedelaars, een typerend later werk. Dankzij deze aanwinst zijn voortaan ook de vroege periode én de kunstenaar in eigen persoon in het Mauritshuis vertegenwoordigd.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Themafonds 17de-eeuwse schilderkunst), de BankGiro Loterij en een particulier

Van de Venne Zelfportret verkleind
Klein formaat, grote zeggingskracht