Zelfportret op jeugdige leeftijd

Rijksmuseum
17de-eeuwse schilderkunst
1977
Kunsthandel Daan H. Cevat, Saint Peter Port, Guernsey, 1977; Rijksmuseum, Amsterdam, inv.nr. SK-A-4691

Rembrandt (1606-1669) schilderde tijdens zijn leven tientallen zelfportretten. Dit zelfportret is een van zijn vroegste, gemaakt toen hij niet ouder was dan 22 jaar. Bijzonder aan dit schilderij is dat het grootste gedeelte van het gezicht in duisternis is gehuld. De krullende haren zijn geaccentueerd door met de achterkant van het penseel in de natte verflaag te krassen. Pas in tweede instantie vallen de ogen op, die vanuit het schaduwrijke gezicht de kijker recht aanstaren.

Eind jaren 1970 steunde de Vereniging Rembrandt in vier jaar tijd de aankoop van maar liefst vier schilderijen van Rembrandt, waarvan drie voor het Rijksmuseum. Aanvankelijk nam men aan dat dit schilderij een kopie was naar een zelfportret van Rembrandt dat zich toen al meer dan twee eeuwen in Kassel bevond en grote faam genoot. Na uitvoerige vergelijking tussen beide versies is gebleken dat het Kasselse stuk een kopie betreft en dit het origineel. Voor de aankoop van dit werk bezat het Rijksmuseum slechts één ander geschilderd zelfportret van de grote meester, gemaakt in de laatste jaren van zijn leven.

Aankoop met steun van de Vereniging Rembrandt, de Stichting tot Bevordering van de Belangen van het Rijksmuseum en het Ministerie van CRM

Leeuw Van Rembrandt Detail
Rembrandtjaar 2019

39 Rembrandts in Nederland, met dank aan onze leden.