Zeven zilveren voorwerpen uit de collectie van Van Kempen en Begeer

1880-1950
Koninklijke Van Kempen en Begeer BV, 2009; Nederlands Zilvermuseum Schoonhoven

Beschrijving

Anders dan de lange geschiedenis van Van Kempen en Begeer misschien doet vermoeden, is de collectie die in 2009 aan het museum werd verkocht in nog geen veertig jaar tot stand gekomen. Sinds het begin van de jaren '70 van de vorige eeuw heeft Koninklijke Van Kempen en Begeer BV serieproducten en unica verworven, die in de loop van de 19de en 20ste eeuw in de zilverfabrieken in Voorschoten, Utrecht en Zeist zijn vervaardigd. Een deel van deze verzameling was in langdurige bruikleen van het Nederlands Goud-, Zilver- en Klokkenmuseum. In 2008 werd het bedrijf verkocht aan de Koninklijke Porceleyne Fles (Royal Delft). Hoewel de zilvercollectie buiten de verkoop werd gehouden, vreesde het museum voor een beëindiging van de bruikleen. Daarom zette het zich intensief in om de collectie aan te kopen.

Al eeuwenlang speelt zilver een belangrijke rol in Schoonhoven. De vroegste documenten waarin goud- en zilversmeden in deze stad worden genoemd, dateren al uit de veertiende eeuw. Het beeld van Schoonhoven als zilverstad heeft niet aan actualiteit ingeboet. Onlangs deed het daar gevestigde Nederlands Goud-, Zilver- en Klokkenmuseum (thans Nederlands Zilvermuseum) de grootste aankoop uit zijn geschiedenis. De verzameling wordt uitgebreid met honderden gebruiksvoorwerpen uit de historische zilvercollectie van Van Kempen en Begeer. De Vereniging Rembrandt heeft besloten bij te dragen aan de verwerving van deze waardevolle verzameling door zeven stukken die essentieel zijn voor de presentatie van de Nederlandse zilverproductie.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt, Mondriaan Stichting, VSBfonds, SNS REAAL Fonds,D. Hendrik Muller’s Vaderlandsch Fonds, M.A.O.C. Gravin van Bylandt Stichting en de Braeye-Stichting