Zittend naakt (Jantje Bolt) en een portret van Johan van Zweden

1925 Jan Wiegers Groninger Museum

Jan Wiegers (1893 - 1959)
1925
Bijenwas en olieverf op doek
71 x 54,5 cm
Groninger Museum
Moderne kunst (ca. 1880-1950)
1880-1950
Collectie A.A. Hofsteenge-Oosterhof, Groningen, 2014; Groninger Museum, inv.nr. 2014.0015

Beschrijving

Jan Wiegers, een van de oprichters van de Groninger kunstkring De Ploeg, verbleef in de jaren 1920-1921 in Davos in Zwitserland en raakte daar bevriend met Ernst Ludwig Kirchner, de grote Duitse expressionist. Dit schilderij is een zeldzaam voorbeeld van een zittend naakt, geschilderd in de van Kirchner geleerde techniek van olieverf die verdund is met een mengsel van benzine en bijenwas, waardoor de typische matte en intensieve kleuren ontstaan. Dankzij eigentijdse bronnen kan het model worden geïdentificeerd als Jantje Bolt die in de jaren 1920 voor kunstenaars van De Ploeg poseerde. Bijzonder aan dit schilderij is ook de achterzijde met een portret van collegaschilder Johan van Zweden.

'‘s Avonds wordt er gewerkt, dat de lappen er af vliegen. Een nieuw model met een deftigen franschen naam, arbeiderskind van het platteland. Rooie wangen, blauwe oogen, zwart haar. Een zuidelijk gedrongen figuur.'

Ploeglid Johan Dijkstra over model Jantje Bolt (1938)

Het Groninger Museum heeft in de loop der jaren een prachtige verzameling De Ploeg opgebouwd. Het is een kenniscentrum op dit gebied geworden. Naakten van De Ploeg zijn schaars en ook in de verzameling van het Groninger Museum zijn ze nagenoeg afwezig. Jan Wiegers' Zittend naakt was daarom een welkome aanvulling. Een leuke bijkomstigheid is dat het Groninger Museum met deze aanwinst niet alleen een schilderij van een vrouwelijk naakt, maar ook een portret van een ander lid van De Ploeg in huis kreeg.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Van Lith-Dumont Fonds en haar Themafonds Moderne en Hedendaagse kunst [thans: Themafonds Moderne kunst])

Valt je iets op? Of heb je extra informatie over dit object? Laat het ons weten!

Bulletin

Zittend Naakt
‘Een nieuw model met een deftigen franschen naam’

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, najaar 2014, pp. 32-35