Raam uit het huis van Hugo Tutein Nolthenius

1930 Harm Kamerlingh Onnes Nationaal Glasmuseum

Harm Kamerlingh Onnes (1893 - 1985)
1930
Gekleurd glas en lood
⌀ 64 cm
Nationaal Glasmuseum
Moderne kunst (ca. 1880-1950), Toegepaste kunst en Design, Glas
1880-1950
Erven Harm Kamerlingh Onnes, Den Haag, 2014; Nationaal Glasmuseum, Leerdam, inv.nr. 2016-00

Beschrijving

De Nederlandse kunstenaar en glasontwerper Harm Kamerlingh Onnes (1893-1985) vervaardigde tussen 1925 en 1928 in opdracht van zijn oom Hugo Tutein Nolthenius (1863-1944), voormalig directeur van de Nederlandsche Oliefabrieken Calvé-Delft en tevens een gepassioneerd kunstverzamelaar, twee ronde ramen voor zijn woonhuis te Delft (de afbeelding toont er één). Het ene raam stelt machinale flessenfabricage voor, op het andere raam darren vlinders of bijen om een bloem. Bij beide ramen is de voorstelling caleidoscopisch vormgegeven. Het raam met de machinale flessenfabricage is het enige raam uit deze collectie dat gesigneerd en gedateerd is. Ook staat er op waar het is gemaakt: bij de Haagse firma Falet & Boedyn. Het is nog onbekend waar dit raam zich oorspronkelijk bevond.

Het Nationaal Glasmuseum Leerdam vroeg steun voor de aankoop van een groep glas-in-loodramen van twee toonaangevende Nederlandse glasontwerpers uit de 20ste eeuw, Johan Thorn Prikker (1868-1932) en Harm Kamerlingh Onnes (1893-1985). De ramen waren niet meer in hun oorspronkelijke omgeving te zien, maar door de verwerving kan het Nationaal Glasmuseum Leerdam de ramen nu gezamenlijk presenteren. Omdat het museum de ramen toont naast het glas-in-lood van Andries Dirk Copier (1901-1991), Theo van Doesburg (1883-1931) en Vilmos Huszár (1884-1960), krijgt de bezoeker een mooi overzicht van de brede toepassingen van glas-in-lood in de jaren 1920-1930.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Themafonds Glas)

Valt je iets op? Of heb je extra informatie over dit object? Laat het ons weten!

Bulletin

Glas Inlood