Raam uit het huis van Hugo Tutein Nolthenius

1930 Harm Kamerlingh Onnes

0 38 2307 2014 1 1 1
Harm Kamerlingh Onnes (1893 - 1985)
1930
Gekleurd glas en lood
⌀ 64 cm
Nationaal Glasmuseum
Moderne kunst (ca. 1880-1950), Toegepaste kunst en Design, Glas
1880-1950
Erven Harm Kamerlingh Onnes, Den Haag, 2014; Nationaal Glasmuseum, Leerdam, inv.nr. 2016-00

De Nederlandse kunstenaar en glasontwerper Harm Kamerlingh Onnes (1893-1985) vervaardigde tussen 1925 en 1928 in opdracht van zijn oom Hugo Tutein Nolthenius (1863-1944), voormalig directeur van de Nederlandsche Oliefabrieken Calvé-Delft en tevens een gepassioneerd kunstverzamelaar, twee ronde ramen voor zijn woonhuis te Delft (de afbeelding toont er één). Het ene raam stelt machinale flessenfabricage voor, op het andere raam darren vlinders of bijen om een bloem. Bij beide ramen is de voorstelling caleidoscopisch vormgegeven. Het raam met de machinale flessenfabricage is het enige raam uit deze collectie dat gesigneerd en gedateerd is. Ook staat er op waar het is gemaakt: bij de Haagse firma Falet & Boedyn. Het is nog onbekend waar dit raam zich oorspronkelijk bevond.

Het Nationaal Glasmuseum Leerdam vroeg steun voor de aankoop van een groep glas-in-loodramen van twee toonaangevende Nederlandse glasontwerpers uit de 20ste eeuw, Johan Thorn Prikker (1868-1932) en Harm Kamerlingh Onnes (1893-1985). De ramen waren niet meer in hun oorspronkelijke omgeving te zien, maar door de verwerving kan het Nationaal Glasmuseum Leerdam de ramen nu gezamenlijk presenteren. Omdat het museum de ramen toont naast het glas-in-lood van Andries Dirk Copier (1901-1991), Theo van Doesburg (1883-1931) en Vilmos Huszár (1884-1960), krijgt de bezoeker een mooi overzicht van de brede toepassingen van glas-in-lood in de jaren 1920-1930.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Themafonds Glas)

Ziet u een fout? Of hebt u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!

Bulletin

Glas Inlood
Nieuwe vormentaal in glas-in-lood

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, zomer 2016, pp. 30-32

Bekijk het werk in context

Ramen uit het huis van Hugo Tutein Nolthenius

Onnes 2

Raam met flessen

Kamerlingh Onnes vervaardigde in opdracht van Tutein Nolthenius twee ronde ramen voor zijn woonhuis te Delft. Het ene raam stelt machinale flessenfabricage voor, op het andere raam darren vlinders (of bijen) om een bloem. Bij beide ramen is de voorstelling caleidoscopisch vormgegeven.

Harm Kamerlingh Onnes, Raam met flessen, 1930. Gekleurd glas en lood, ⌀ 64 cm, Nationaal Glasmuseum, Leerdam

Kamerlingh Onnes Glas In Lood

Ramen met fabels van La Fontaine

Kamerlingh Onnes vervaardigde tussen 1925 en 1928 in opdracht van Tutein Nolthenius deze set van acht ramen voor zijn woonhuis te Delft (de afbeelding toont er één). Ze verbeelden fabels van Jean de la Fontaine (1621-1695).

Harm Kamerlingh Onnes, Acht ramen voorstellende fabels van Jean de La Fontaine, 1925. Gekleurd glas en lood, afmetingen onbekend. Nationaal Glasmuseum, Leerdam

Prikker Glas

Zeshoekig glas-in-lood raam

Dit zeshoekige glas-in-lood raam, ontworpen door Johan Thorn Prikker rond 1925, bevond zich in het trapportaal van het statige woonhuis van Tutein Nolthenius. Het raam is gemaakt in een moeilijke techniek die je in Nederland bijna niet tegenkomt: het kleurloze glas is deels overvangen met twee tinten helderblauw en geëtst, en deels gebrandschilderd in sepia.

Johan Thorn Prikker, Zeshoekig glas-in-lood raam, ca. 1925. Gekleurd glas en lood, ⌀ 104 cm. Nationaal Glasmuseum, Leerdam