Tekeningen 5 003 bijgesneden en verkleind 2
19 augustus 2020

Allard Pierson verwerft nalatenschap tekenaar Peter van Straaten

Het Amsterdamse museum Allard Pierson, dat de erfgoedcollecties van de UvA beheert en toont, heeft met steun van de Vereniging Rembrandt de getekende nalatenschap van Peter van Straaten (1935-2016) aangekocht. Door zijn scherpe kijk op menselijke gedragingen en politieke ontwikkelingen, en door zijn karakteristieke tekenstijl, behoort Van Straaten tot de meest iconische Nederlandse tekenaars van de afgelopen decennia.
Omvangrijke carrière

In de ruim vijftig jaar die Van Straatens carrière omspant, werkte hij voor verschillende landelijke en regionale dag- en weekbladen. Het grote ensemble tekeningen dat in die periode ontstond, vormt een staalkaart van de naoorlogse Nederlandse mentaliteitsgeschiedenis: van hippies tot de Brexit-reacties. Van Straatens werk werd niet alleen bekend via kranten en tijdschriften, maar ook door Peter’s Zeurkalender, die al bijna dertig jaar dagelijks door duizenden Nederlanders met veel plezier wordt afgescheurd. Ook is zijn werk talloze keren in boekvorm gebundeld.

Tekeningen 5 001 verkleind e5e2e0
Voor iedereen beschikbaar

Dankzij Van Straatens lange en zeer productieve carrière, zijn verschillende generaties Nederlanders vertrouwd met zijn tekeningen. Die zijn vaak tijdloos, omdat Van Straaten zo treffend wist te vangen wat er geestig en tragisch kan zijn aan menselijke verhoudingen. In het Allard Pierson zullen de tekeningen, die inmiddels een unieke plek in de Nederlandse beeldcultuur hebben verworven, ook voor toekomstige generaties te zien blijven. Met de verwerving door dit museum gaat bovendien ook een wens van de kunstenaar in vervulling. Van Straaten wilde namelijk dat zijn nalatenschap zoveel mogelijk bijeen zou blijven; eerder ontving het Allard Pierson van de erfgenamen al 6.000 tekeningen uit de beroemde stripserie Vader & Zoon, die oorspronkelijk in Het Parool verscheen.

Politieke tekeningen 2 002 verkleinde5e2e0
Artistieke veelzijdigheid

Naast de karakteristieke, ‘krasserige’ tekeningen waar Van Straaten vooral bekend van is, bevat de nalatenschap ook ander werk, zoals politieke tekeningen, literaire illustraties en jeugdwerk. Door die volledigheid kan het Allard Pierson voortaan recht doen aan Van Straatens artistieke veelzijdigheid en zijn stijlontwikkeling. In december 2021, vijf jaar na het overlijden van Peter van Straaten, organiseert het museum een overzichtstentoonstelling waarin de nalatenschap een belangrijke rol zal spelen.

Deze verwerving is mogelijk gemaakt door een gedeeltelijke schenking van de erven van Van Straaten, de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar mr Rickert J-F. Blokhuis Fund, haar Themafonds Prenten en Tekeningen en haar BankGiro Loterij Aankoopfonds), het Mondriaan Fonds en de Vrienden van de Bijzondere Collecties/het Allard Pierson.

Tekeningen 5 003 verkleind