Ger Luijten, 25 september 2021
© Gijsbert van der Wal
Vereniging 21 december 2022

In memoriam Ger Luijten (1956-2022)

Op maandag 19 december overleed onverwachts Ger Luijten, directeur van de Fondation Custodia in Parijs en bestuurslid van de Vereniging Rembrandt. Ger heeft de Vereniging ruim dertien jaar lang bijgestaan met advies, eerst als lid van de raad van adviseurs en vanaf 2020 als bestuurslid.

Ger begon zijn museale loopbaan in 1987 als conservator van het prentenkabinet van Museum Boijmans Van Beuningen. Vanaf 1990 werkte hij in het Rijksmuseum, achtereenvolgens als conservator prentkunst en als hoofd van het Rijksprentenkabinet, tot hij in 2010 directeur werd van de Fondation Custodia in Parijs. Ook daarna bleef hij nauw betrokken bij het Nederlandse openbaar kunstbezit, onder andere door zijn werk voor de Vereniging Rembrandt.

Ger was een zeer begaafd kunsthistoricus met een brede kunsthistorische expertise en een internationale blik, die even aanstekelijk kon vertellen over 17de-eeuwse prentkunst als over Degas of Picasso. In een van de laatste teksten die hij voor de Vereniging Rembrandt schreef, verbond hij twee werken van Mankes en Mondriaan op associatieve wijze met elkaar.

Maar Ger was naast een begaafd kunsthistoricus bovenal een aimabele persoonlijkheid die oprechte belangstelling toonde voor anderen, zonder aanzien des persoons. Het bestuur en alle adviseurs en medewerkers van de Vereniging Rembrandt die Ger hebben gekend zullen hem missen. Onze gedachten gaan uit naar zijn vrouw en kinderen, zijn familieleden en zijn vele vrienden over de gehele wereld.