JM Boll Mentzel 3
© Vincent Mentzel
3 december 2020

Jan Maarten Boll (1942-2020)

Met droefheid hebben wij kennisgenomen van het overlijden van Jan Maarten Boll, lid van het bestuur van de Vereniging Rembrandt vanaf 1985 en voorzitter van 1996 tot 2009. Gedreven door zijn liefde voor kunst en zijn behoefte deze liefde te delen, leidde hij de Vereniging Rembrandt, met behoud van haar tradities, de 21ste eeuw in.
In dankbare herinnering

Tijdens zijn voorzitterschap werden talloze droomaankopen voor Nederlandse musea gesteund, en werd de missie van de Vereniging Rembrandt verbreed. Hij zag het belang van het vergroten van de kennis van en de publieke belangstelling voor het Nederlands openbaar kunstbezit, om zo het draagvlak voor die collecties te versterken.

Hij heeft een grote rol gespeeld bij de verwerving van de Victory Boogie Woogie, het laatste schilderij van Piet Mondriaan, waarmee het oeuvre van deze kunstenaar in Nederland op de mooist mogelijke manier altijd te zien zal zijn. Deze aankoop was mogelijk dankzij de oprichting van de Stichting Nationaal Fonds Kunstbezit. Deze stichting – inmiddels bij de Vereniging ondergebracht als het Fonds Nationaal Kunstbezit - heeft ook na deze majeure aankoop bijgedragen aan vele zeer belangrijke aanwinsten voor de Nederlandse museumcollecties, zoals onlangs aan het Bloemstilleven met een keizerskroon in een stenen nis door Jacob Vosmaer, te zien in de Eregalerij van het Rijksmuseum.

Jan Maarten Boll was ook zelf een bevlogen verzamelaar. Veel van wat hij verzamelde, schonk hij tijdens zijn leven aan musea, om zo de kunst waar hij zelf van genoot met een groot publiek te delen. Om die reden werd hij bij zijn afscheid als voorzitter tot erelid van de Vereniging Rembrandt benoemd. Zijn diepgevoelde betrokkenheid bij het Nederlands openbaar kunstbezit, zowel privé als vanuit de Vereniging Rembrandt, heeft hij aan velen blijvend doorgegeven. Wij zijn hem hier zeer dankbaar voor en bouwen hierop voort.

In het aankomende Bulletin zullen wij uitgebreider stilstaan bij zijn grote verdiensten voor de Vereniging Rembrandt.

Victory Boogie Woogie Mondriaan groot

Piet Mondriaan, Victory Boogie Woogie, 1942-44 | olieverf, tape, papier, houtskool en potlood op doek, 127,5 x 127,5 cm | Kunstmuseum Den Haag