Breitner Geesje Kwak in Japanse kimono bijgesneden en verkleind
Vereniging 13 januari 2022

Minicursus fotografie verzamelen

Liefhebber van fotografie? Samen met de Universitaire Bibliotheken Leiden (UBL) organiseert de Vereniging Rembrandt speciaal voor Rembrandtleden een online minicursus fotografie verzamelen.
Fotografiekenner in drie workshops

Hoe zagen de vroegste fotocollecties eruit? Wat is een daguerreotypie? En wat is het verschil tussen een vintage print, een moderne druk een andere editie van een foto en een reproductie? In drie online workshops vertelt Maartje van den Heuvel, conservator fotografie bij de UBL en lid van onze raad van adviseurs, alles wat je zou kunnen willen weten over het verzamelen van fotografie. Rembrandtleden kunnen deze cursus gratis volgen. Ze hebben hiervoor op 14 januari een mail ontvangen.

Ben je nog geen lid? Word dat dan nu en gebruik als promotiecode VRFOTO22, dan ontvang je enkele dagen van tevoren de link naar de eerstvolgende workshop (de code geldt voor alle lidmaatschappen).

Workshop 1: dinsdag 25 januari, 19.30-21.00 uur, vanuit de UBL

In deze workshop gaat Maartje in op de geschiedenis van het verzamelen van fotografie in Nederland. Ook maak je kennis met diverse historische technieken en verschijningsvormen van de fotografie en krijg je originele topstukken uit de gerenommeerde fotocollectie van de UBL te zien – denk hierbij aan werk van Richard Avedon, Ed van der Elsken, Rineke Dijkstra en Erwin Olaf.

Workshop 2: zaterdag 5 februari, 14.00 - 15.30 uur, vanuit het Haags Historisch Museum

Deze workshop is gewijd aan de kunst van het fotografie verzamelen. Waar moet je op letten bij het verzamelen van fotografie? Wat is bijvoorbeeld het verschil tussen een vintage print, moderne druk en reproductie? Ook gaat het in deze workshop over verzamelcriteria en over het opbouwen en indelen van een particuliere fotocollectie.

Workshop 3: datum, tijd en uitzendlocatie worden nog bekendgemaakt

Hoe verhoudt het verzamelen door particulieren en door musea zich tot elkaar? En hoe werkt het wanneer particuliere verzamelingen deel gaan uitmaken van museale verzamelingen? Deze vragen staan centraal in de laatste workshop van de cursus.