Breitner Geesje Kwak in Japanse kimono bijgesneden en verkleind
Vereniging 13 januari 2022

Minicursus fotografie verzamelen

Liefhebber van fotografie? Samen met de Universitaire Bibliotheken Leiden (UBL) organiseert de Vereniging Rembrandt speciaal voor Rembrandtleden een online minicursus fotografie verzamelen.
Fotografiekenner in drie workshops

Hoe zagen de vroegste fotocollecties eruit? Wat is een daguerreotypie? En wat is het verschil tussen een vintage print, een moderne druk, een andere editie van een foto en een reproductie? In drie online workshops vertelt Maartje van den Heuvel, conservator fotografie bij de UBL en lid van onze raad van adviseurs, samen met twee beroemde fotografen alles wat je zou kunnen willen weten over het verzamelen van fotografie.

De opnames

Deze cursus, die door honderden Rembrandtleden live online werd gevolgd, is inmiddels geëindigd. De opnames van de drie workshops staan hieronder.

Fotografieworkshop deel 1

Workshop 1: dinsdag 25 januari, 19.30-21.00 uur, vanuit de UBL

In deze workshop gaat Maartje in op de geschiedenis van het verzamelen van fotografie in Nederland. Ook maak je kennis met diverse historische technieken en verschijningsvormen van de fotografie en krijg je originele topstukken uit de gerenommeerde fotocollectie van de UBL te zien – denk hierbij aan werk van Richard Avedon, Ed van der Elsken, Rineke Dijkstra en Erwin Olaf.

W Orkshop2

Workshop 2: zaterdag 5 februari, 14.00 - 15.30 uur, vanuit het Haags Historisch Museum

Deze workshop is gewijd aan de kunst van het fotografie verzamelen. Waar moet je op letten bij het verzamelen van fotografie? Wat is bijvoorbeeld het verschil tussen een vintage print, een moderne druk en een reproductie? Ook gaat het in deze workshop over verzamelcriteria en over het opbouwen en indelen van een particuliere fotocollectie. Speciale gast: fotograaf Dagmar van Weeghel.

Workshop3

Workshop 3: donderdag 12 mei, 19.30-21.00 uur, vanuit het Rijksmuseum

Hoe verhoudt het verzamelen door particulieren en door musea zich tot elkaar? En hoe werkt het wanneer particuliere verzamelingen deel gaan uitmaken van museale verzamelingen? Deze vragen staan centraal in de laatste workshop van de cursus. Speciale gast: fotograaf, verzamelaar en adviseur Willem Diepraam.