Abeelding voor nalaten
© Marjon Gemmeke
Vereniging 16 december 2020

Nieuw platform voor nalaten aan cultuur

Vandaag is het platform Nalaten aan Cultuur gelanceerd. Negen culturele instellingen, waaronder de Vereniging Rembrandt, hebben de handen ineengeslagen om aandacht voor nalaten aan een cultureel goed doel in Nederland te vergroten.

Bewustwording

Uit het onderzoek Geven in Nederland dat tweejaarlijks aan de VU in Amsterdam wordt uitgevoerd, komt voort dat slechts 10% van de mensen die een goed doel in hun testament opnemen aan cultuur nalaten. Uit dit onderzoek blijkt tevens dat mensen zich er vaak niet van bewust zijn dat nalaten aan cultuur een mogelijkheid is. Om deze bewustwording te vergroten heeft de Vereniging Rembrandt samen met acht andere prominente culturele instellingen, het platform Nalaten aan Cultuur gestart.

Landelijk

Met een eigen website presenteren deze negen culturele instellingen zich gezamenlijk en kan rechtstreeks naar de diverse websites per instelling worden doorgeklikt. Drie ambassadeurs, Hadassah de Boer, Cornald Maas en Noraly Beyer, zijn bereid gevonden extra ruchtbaarheid te geven aan dit initiatief. Het is de bedoeling dat ook andere culturele instellingen zich bij dit initiatief aansluiten zodat meer landelijke spreiding en culturele diversiteit onstaat. Met een zo breed mogelijk draagvlak kan het nieuwe platform een prachtige positieve stimulans geven om cultuur nog meer op het vizier van aanstaande nalaters te krijgen.

De initiatiefnemers
  • Vereniging Rembrandt
  • Mauritshuis
  • Koninklijk Concertgebouworkest