Zilveren bokaal 2 fotograaf Rob Glastra
© Rob Glastra
26 augustus 2020

Nederlands Zilvermuseum verwerft unieke bokaal

Al twee decennia schitterde de zilveren, met kameleons versierde bokaal als bruikleen in het Nederlands Zilvermuseum Schoonhoven. Dankzij de Vereniging Rembrandt kon het museum dit pronkstuk vlak voor de zomer blijvend toevoegen aan zijn collectie.
Vernieuwend

De recent verworven bokaal is een eersterangs voorbeeld van modern vormgegeven groot zilver uit de vroege 20ste eeuw. Het werk is gemaakt in de zilverfabriek van J.M. van Kempen & Zonen in Voorschoten, in een periode waarin de fabriek haar koers verlegde. Om nieuwe markten aan te boren, werd samengewerkt met kunstenaars die doorgaans in andere materialen werkten. Het ontwerp van deze bokaal is vermoedelijk van Johan Coenraad Altorf (1876-1955), een Haagse beeldhouwer die vooral bekend is van zijn streng gestileerde beelden van dieren – voorbeelden hiervan zijn te vinden in verschillende Nederlandse musea, maar ook ‘in het wild’ op de gevels van gebouwen in Den Haag en omgeving.

Zilveren bokaal 1 fotograaf Rob Glastra
© Rob Glastra

Johan Coenraad Altorf (ontwerp; toegeschreven aan), J.M. van Kempen & Zonen (uitvoering), Bokaal met kameleons en groene stenen, 1918 | zilver, H 39,5 cm | Nederlands Zilvermuseum Schoonhoven | gesteunde aankoop uit 2020

Deze bokaal is een uniek stuk. Bijzonder is dat hij deels met de hand, deels machinaal is vervaardigd. Mogelijk was de gedachte hierachter dat hij bij commercieel succes makkelijker reproduceerbaar zou zijn.

Permanente glans

In 2009 kocht het Nederlands Zilvermuseum Schoonhoven met steun van de Vereniging Rembrandt honderden gebruiksvoorwerpen uit de historische zilvercollectie van de Zilverfabriek Koninklijke Van Kempen & Begeer, een bedrijf dat is ontstaan door een fusie van vier toonaangevende Nederlandse zilverfabrieken, waartoe ook de fabriek van J.M. van Kempen & Zonen behoorde. Het was vooral te danken aan die aankoop dat het museum tegenwoordig een representatief beeld kan geven van de Nederlandse zilversmeedkunst uit de vroege 20ste eeuw. De recent verworven bokaal gaf als bruikleen al geruime tijd extra glans aan de collectiepresentatie van deze periode. Mede dankzij een schenking van de Vereniging Rembrandt is die glans nu permanent.

Deze aankoop is mogelijk gemaakt door de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Themafonds Zilver) en legaten geschonken aan het Nederlands Zilvermuseum Schoonhoven.

Altorf Aapje verkleind

Johan Coenraad Altorf (ontwerp), Plateelbakkerij Haga (uitvoering), Aap (model 434), ca. 1904-07 | geglazuurd aardewerk, H 14,5 cm | Purmerends Museum | gesteunde aankoop uit 1995

In 1995 steunde de Vereniging Rembrandt het Purmerends Museum bij de verwerving van vier aardewerken kunstvoorwerpen van Plateelbakkerij Haga. Daartussen bevond zich ook dit beeldje van een aap, ontworpen door Johan Coenraad Altorf, de beeldhouwer die vermoedelijk ook verantwoordelijk is voor het ontwerp van de recent verworven bokaal in het Nederlands Zilvermuseum Schoonhoven. Net als de kameleons op de bokaal is dit beeldje opgebouwd uit strakke, hoekige vormen.